Zajęcia w klasie bilingwalnej Wróć »

Zajęcia, które wypełniły czas uczniom uczęszczającym do klasy bilingwalnej z językiem niemieckim  niewątpliwie otworzyły uczniom okno na świat, oferując po 4 godziny nauki j. angielskiego i niemieckiego. Elementy j. niemieckiego zostały dodatkowo wprowadzone na zajęciach WOS-u oraz historii. Na j.polskim przeżyliśmy przygodę z teatrem lalek w językach: polsko-angielskim i polsko-niemieckim, a ” wybitni Ślązacy” z naszej klasy wzięli udział w konkursie gwary śląskiej pt. „Fedrowani w godce”. Jako uczniowie klas bilingwalnych nabywamy umiejętności porozumiewania się w języku niemieckim przez naturalny z nim kontakt, jaki ma miejsce na przykład w czasie polsko-niemieckiej wymiany uczniów. Partnerem naszej szkoły są uczniowie ze szkoły FES  ( Friedrich-Ebert- Schule) w Pfungstadt. Jest to doskonały moment, kiedy uczniowie są zmotywowani do używania języka obcego. Jeżeli nie wystarczy umiejętności z zakresu j. niemieckiego, można wspomóc się j. angielskim. Piętnastu uczniów spotyka się ze swoimi koleżankami i kolegami z Niemiec w Krzyżowej pod opieką nauczycieli z Polski i Niemiec. Aby uczniowie mogli się szybciej poznać i zintegrować, wcześniej nawiązali ze sobą kontakt listowny, później również mailowy oraz przez smsy. Po kilku dniach, kiedy pierwsze bariery językowe zostały pokonane dzięki intensywnemu programowi integracyjnemu, uczniowie spokojnie i pełni wiary w swe umiejętności komunikacyjne wrócili do swych domów, zabierając do nich również swoje koleżanki i kolegów z Niemiec. Przez kolejne dni doskonalili komunikację w j. obcym oraz poznawali bliżej uczniów z Niemiec. Program był bardzo bogaty (zwiedzanie Wrocławia, Krakowa, Wieliczki, wędrówka po górach, warsztaty kulinarne), na prośbę młodzieży i rodziców jeden dzień uczniowie spędzili w rodzinach. Wszyscy dokładali niemałych starań, by wizyta w polskich rodzinach na długo zapadła w pamięć niemieckim i polskim uczniom. W tym roku szkolnym tematem wymiany było: ”Gotowanie na wymianie”, dlatego trochę czasu młodzież spędziła w kuchni, przygotowując danie typowo polskie, później opracowano przepisy, zrobiono zdjęcia dokumentujące wspólną pracę i posiłek. Efektem końcowym będzie książka kucharska, ale powstanie ona dopiero po drugim etapie, jakim będzie rewizyta u naszych przyjaciół z Niemiec, na co czekamy z niecierpliwością!
Na zajęciach w klasie bilingwalnej uczniowie poznają język, ucząc się piosenek bardzo prostych lub trudniejszych, ale wpadających w ucho np.: „ Fliegerlied” „Ein Stern”, kolęd lub piosenek muzyki pop. Poznają w ten sposób nie tylko język, ale również niemiecki rynek muzyczny oraz gusta ich rówieśników.
Ciekawym sposobem jest również oglądanie baśni braci Grimm oraz bajek Janoscha. Treść nie jest skomplikowana, odcinki nie są zbyt długie, a słownictwo proste, co jest dla uczniów motywujące. Na zajęciach uczniowie oglądają filmy, w których występują ich rówieśnicy i związane są one z danym rozdziałem w podręczniku. Każdy film lub bajka stanowi doskonały materiał, by powtórzyć poznane słownictwo, bądź wprowadzić nowe. Ćwiczenia proponowane po obejrzeniu tych materiałów dopełniają całości.
Na lekcjach j. angielskiego w ramach dodatkowej godziny młodzież oglądała filmy w oryginalnej wersji językowej, które nawiązują do tematyki lekcji. Zaś chętni uczniowie wzięli udział w konkursie językowym Olimpus, na wyniki którego niecierpliwie czekamy.
Na bieżąco upiększamy nasze sale lekcyjne, robiąc kolorowe gazetki ścienne nawiązujące do kultury obszaru j. angielskiego i niemieckiego. Przed nami Dzień Św. Patryka i zabawa w „zielone”, a także spotkanie z native speakerem z Irlandii.
Poznaliśmy rożne sposoby na utrwalanie umiejętności językowych, dzięki którym uczniowie mogą się również rozwijać pod kątem kreatywności. Nakręciliśmy obcojęzyczny filmik wykonany przez uczennice klasy II, a przedstawiający szkołę w wersji horroru.

Wykonujemy prezentacje w power poincie, w których my uczniowie przedstawiamy siebie, pokazujemy się z jak najlepszej strony, by ćwiczyć przeczenie czasownika i przymiotnika, wspominając o tym, czego nie lubimy. Mamy także inne prezentacje dotyczące naszych rodzin. Tworzymy filmiki w j. obcych dokumentujące wywiady ze znanymi ludźmi, gdzie w osoby pochodzące z państw niemieckojęzycznych wcielają się nasi uczniowie. Innym sposobem nauki języka obcego był wywiad przeprowadzany przez grupę uczniów ze znanymi postaciami, takimi jak Heidi Klum czy Angela Merkel, w które wcielili się nasi koledzy.
Przed nami jeszcze kilka tygodni nauki, a tym samym dalej czeka na nas przygoda z językiem obcym. Planujemy tworzenie wideoklipu do piosenki w j. niemieckim. Wybierzemy się także z wizytą do Goethe Institut w Krakowie, gdzie odbędą się zabawy z j. niemieckim oraz zwiedzanie konsulatu niemieckiego. W maju udajemy się z rewizytą do naszych kolegów i koleżanek z partnerskiej szkoły w Pfungstadt. Mamy także zaplanowane tworzenie filmików: Mein Tag- Mój dzień,  An der Imbissbude,  Im Restaurant. Na chętnych czeka w marcu konkurs w j.angielsko-niemieckim pt. POLIGLOTA ZIEMI ŚLĄSKIEJ, organizowany przez Centrum Usług Językowych Albion w Rybniku oraz XI Międzypowiatowy Konkurs Poezji i Prozy Obcojęzycznej w Gimnazjum nr 10 w Rybniku.
Uczniowie klasy 2a (również bilingwalnej) mający jedną godzinę dodatkową historii z elementami j. niemieckiego, w ramach której 2 razy w miesiącu odbywają się zajęcia Klubu Odkrywców Niemieckiego, zrealizowali w trakcie zajęć następujące tematy:

  • Deutschland-unser Nachbar ( 15.09 und 29.09)Zobacz galerię obrazków z wiadomości- kliknij link
  • –was wissen wir uber Deutschland? Quiz uber Deutschland, wir malen eine Landkarte Deutschlands—Niemcy nasz sąsiad, co o nim wiemy? Malujemy mapę Niemiec.
  • Deutsche Leckereien–deutsche Kuche ist lecker ( 13.10 und 27.10)–wir kennen deutsche Kuche lernen, was sind Rote Grutze, Spatzle und Apfelstrudel, wir basteln eine Wandzeitung– Niemieckie smakołyki, poznajemy niemiecką kuchnię, czym są Rote Grutze, Spatzle, Apfelstrudel, robimy gazetkę ścienną
  • Oh du schone Adventszeit! ( 01.12 und 15.12)–Advent in Deutschland, deutsche Brauche und Sitten,–Piękny czas Adwentu, Adwent w Niemczech, niemieckie zwyczaje adwentowe
  • Sozialkunde–Politisches System der Bundesrepublik Deutschland (12.01 und 26.01)–Bundestag und Bundesrat, wie werde ich Bundeskanzler/in, Comic Die Wahlen—Polityczny system Niemiec, Bundestag i Bundesrat, czytamy komiksy i rozwiązujemy zawarte w nich quizy

7).5. Ludwig II—ein Marchenkonig—Ludwig II, baśniowy król, poznajemy sylwetkę Ludwika II bawarskiego

W planach natomiast mamy:

  • udział w konkursie niemieckojęzycznym „DaF-Kenner drehen einen Clip”
  • uczniowie klasy Ia kręcą teledysk do piosenki „ Meine Familie”—marzec—kwiecień 2016
  • udział w międzypowiatowym konkursie poezji i prozy niemieckojęzycznej w Rybniku—kwiecień 2016
  • warsztaty językowe i prezentacja pracy Klubu Odkrywców Niemieckiego w Domu Współpracy Polsko—Niemieckiej w  Opolu—maj 2016
  • warsztaty językowe w Instytucie Goethego w Krakowie—czerwiec 2016

WP_20151009_10_22_27_Pro WP_20151009_16_58_34_Pro WP_20151103_13_24_54_ProP1170153 P1170151 P1170142 (1) P1170125 P1170124 P1160970 P1160966

mgr Katarzyna Horwacik, mgr Joanna Mrozek, mgr Hanna Goszyc, mgr Dominika Kacprzyk

Przejdź do paska narzędzi