Osiągnięcia:
Po dwutygodniowym eksperymencie, który polegał na wyłączeniu dzwonków, Rada Pedagogiczna Szkoły Podstawowej nr 1 podjęła uchwałę o wprowadzeniu innowacji organizacyjnej pt. „Przyjazna przestrzeń szkoły”, której częścią jest „Szkoła bez dzwonków”. Innowacja dotycząca dźwięku będzie trwała do końca roku szkolnego z możliwością przedłużenia na kolejny.
Z analizy ankiet wypełnionych po eksperymencie przez uczniów, rodziców i nauczycieli wynika, że dzwonki powodują natężenie hałasu i podnoszą poczucie stresu u uczniów i nauczycieli oraz potęgują efekt eksplozji energii uczniowskiej na przerwę. Eksperyment pokazał, że dzięki wyłączeniu głośnego dzwonka w szkole jest ciszej i spokojniej. Ponadto dzięki wyłączonym dzwonkom uczniowie uczą się gospodarowania czasem, odpowiedzialności i punktualności. Brak dzwonków wspiera również podmiotowe traktowanie ucznia oraz działa korzystnie na dzieci z nadwrażliwością słuchową.
Nie wszystkim brak dzwonków przypadł do gustu. Część
uczniów, rodziców i nauczycieli zwróciła w ankietach uwagę na trudności
związane z ciągłym kontrolowaniem czasu oraz na przywiązanie do tradycji
dzwonków, które dyscyplinują i jasno określają czas pracy i odpoczynku.
Ostatecznie 54% wszystkich ankietowanych opowiedziało się za szkołą bez
dzwonków na stałe.
Jak wspomagać innowację? Na każdym piętrze i w każdej sali jest zegar, dzięki
któremu uczniowie i nauczyciele kontrolują czas. Aby zegary wisiały w większej ilości miejsc,
szkoła chętnie przyjmie niepotrzebne duże zegary! Oczywiście, dzwonek nadal
będzie pełnił swoje funkcje alarmowe w sytuacji zagrożenia, a w okresie
wiosenno-letnim dzwonki będą wzywały uczniów na lekcje z długich przerw
spędzanych na boisku szkolnym.
Justyna Orszulak