Raport  ze sprawdzianu 2009

 

 przeprowadzonego w Szkole Podstawowej nr 1 w Wodzis�awiu �l�skim

 

 

I. Do sprawdzianu przyst�pi�o 36 uczni�w.

 

II. Zadania sprawdza�y  umiej�tno�ci z zakresu standard�w: 

I     czytanie

II    pisanie

III  rozumowanie

IV  korzystanie z informacji

V   wykorzystanie wiedzy w praktyce

 

III

Wyniki sprawdzianu przedstawione na dziewi�ciopunktowej znormalizowanej skali staninowej po zgrupowaniu w trzy przedzia�y (niski od 0 do 16 pkt, �redni od 17 do 28 pkt, wysoki od 29 do 40 pkt.) pokazuj�, �e:

-          wynik najni�szy, bardzo niski i niski uzyska�o w szkole 16,67 % uczni�w (w gminie 18,73 %, w powiecie 22,09 %, w wojew�dztwie 24,25 %, a w kraju 22.9 %)

-           wynik �redni uzyska�o w szkole 44,4 % (w gminie 59,87 %, w powiecie 56,96 %, w wojew�dztwie 53,40 %, a w kraju 53.10.9 %)

-          wyniki wysoki, bardzo wysoki i najwy�szy uzyska�o w szkole 38,89 % (w gminie 21,40 %, w powiecie 20,93 %, w wojew�dztwie 22,20 %, a w kraju 24,00 %).


        W wojew�dztwie �l�skim uczniowie najcz�ciej uzyskiwali wynik w 5 staninie � 18,7 %.

      

        W szkole wyniki najcz�stsze uczniowie uzyskali w 7 staninie  -  22,22 %

 

IV.

 

Wyniki dotycz�ce zestawu egzaminacyjnego

 

Modalna, czyli wynik najcz�stszy w wojew�dztwie wynosi 25, a w szkole wynosi 27 i  34 (po 4 uczni�w)

 

Mediana, czyli wynik �rodkowy w wojew�dztwie wynosi 22, a w szkole 27.

 

Wynik �redni w wojew�dztwie wynosi 22,26, a  w szkole  25,19.  

Diagram przedstawia por�wnanie �rednich wynik�w w wojew�dztwie, powiecie wodzis�awskim i w szkole  

 

 

V. Wynik najwy�szy uzyskany przez uczni�w w wojew�dztwie wynosi 40, w szkole 36.

 

VI. Wynik najni�szy uzyskany przez uczni�w w wojew�dztwie wynosi 1, w szkole 7..   

 

VII. Rozst�p wynik�w w wojew�dztwie wynosi 39, w szkole 30.

 

VIII. Wska�nik �atwo�ci zestawu w wojew�dztwie wynosi 0,56 ( umiarkowanie trudny , w szkole 0,63

       (r�wnie� umiarkowanie trudny). 

 

 

 Diagram przedstawia por�wnanie wska�nika �atwo�ci zestawu egzaminacyjnego w wojew�dztwie i w szkole

 

 

 

IX.

 

Wyniki dotycz�ce standard�w

 

 

Przeprowadzony egzamin wskazuje na jakim poziomie uczniowie ko�cz�cy gimnazjum opanowali umiej�tno�ci w zakresie okre�lonych standard�w.

 

�atwo�� standard�w wynosi

 

I     czytanie... w wojew�dztwie  0,76   w szkole � 0,82

II    pisanie... w wojew�dztwie  0,49   w szkole � 0,45

III   rozumowanie...w wojew�dztwie  0,46   w szkole � 0,65

IV   korzystanie z inf. ...w wojew�dztwie  0,61   w szkole � 0,69

V    wykorzystanie wiedzy...w wojew�dztwie  0,47   w szkole � 0,57

 

Diagram przedstawia por�wnanie wska�nika �atwo�ci poszczeg�lnych standard�w

 

 

X.

 

Wyniki dotycz�ce badanych czynno�ci

 

 

I.                   �atwo�� badanych czynno�ci w zakresie standardu

 

 

standard

 

 

 

 

 

Lp.

 

Badane czynno�ci

 

Numery zada�

Warto�� wska�nika �atwo�ci

w wojew�dztwie

 

Warto�� wska�nika �atwo�ci

w szkole

czytanie

1

Okre�lenie tematu tekstu

1

0,56

0,64

2

 Wnioskowanie na podstawie kilku informacji

2

0.52

0,69

3

 Wyja�nienie celu u�ycia zwrotu do czytelnika

3

0.91

0,97

4

 Odczytanie informacji podanej wprost

4

0.86

0,89

5

Odczytanie g��wnej my�li utworu

14

0,66

0,67

6

Rozpoznanie narratora

15

0,85

 

0,94

7

Okre�lenie cechy charakteru wskazanej postaci

16

0,84

0,75

8

Wyja�nienie znaczenia wyrazu na podstawie kontekstu

17

0,82

0,92

9

Odczytanie danych z diagramu s�upkowego

18

0.91

0,94

10

Por�wnanie danych odczytanych z diagramu s�upkowego

19

0.67

0,75

pisanie

1

Napisanie opowiadania o przyja�ni

25.1

0,65

0,69

2

Napisanie opowiadania w �adnym stylu

25.II

0,35

0,25

3

Napisanie tekstu poprawnego pod wzgl�dem j�zykowym

25.III

0,46

 

0,29

 

4

Napisanie tekstu poprawnego pod wzgl�dem ortograficznym

25.IV

0,46

0,47

5

Napisanie tekstu poprawnego pod wzgl�dem interpunkcyjnym

25.V

0,36

0,33

rozumowanie

1

Ustalenie sposobu obliczenia reszty pieni�dzy

9

0,68

0,81

2

Wskazanie liczby spe�niaj�cej warunki zadania

10

0,40

0,58

3

Okre�lenie u�amka danej wielko�ci

20

0,47

0,67

4

Uzupe�nienie �a�cucha pokarmowego

21

0,39

0,64

5

Ustalenie sposobu obliczenia pola r�wnoleg�oboku

23.I

0,64

0,75

6

Analiza wynik�w dotycz�cych pola i ustalenie najmniejszej liczby paczek nasion

23.III

0,53

0,75

7

Ustalenie sposobu obliczenia  ilo�ci podanego materia�u

24.I

0,19

0,36

8

Ustalenie sposobu obliczenia kosztu materia�u

24.III

0,34

0,61

Korzystanie z informacji

1

Wnioskowanie na podstawie informacji

12

0,49

0,67

2

Dostrze�enie wsp�lnej cechy w kilku informacjach

13

0,92

0,86

 

Wyb�r na podstawie analizy ofert

22.I

0,45

0,47

3

Wnioskowanie na podstawie informacji

22.II

0,58

0,78

wykorzystanie wiedzy ...

1

Doliczenie do podanej daty czasu trwania procesu i ustalenie daty jego zako�czenia

5

0,69

0,81

2

Obliczenie r�nicy d�ugo�ci, gdy dane wyra�one s� w r�nych jednostkach

6

0,83

0,94

3

Obliczenie czasu trwania zdarzenia

7

0,44

0,47

4

Wyznaczanie skali planu

8

0,37

0,31

5

Obliczenie czasu trwania zdarzenia

11

0,50

0,58

6

Obliczenie pola r�wnoleg�oboku

23.II

0,54

0,72

7

Obliczenie ilo�ci materia�u

24.II

0,15

0,31

 

Obliczenie kosztu materia�u

24.IV

0,22

0,44

 

 

 

 XI.

 

Wyniki dotycz�ce zada�

 

Analiza tabeli zawieraj�cej wyniki o zadaniach pozwala ustali�, co dla uczni�w by�o trudne i s�abiej opanowane, czyli co wymaga dodatkowych �wicze� lub zmiany sposobu nauczania, uczenia si�.

 

interpretacja

 

zadania

bardzo trudne

trudne

umiarkowanie trudne

�atwe

bardzo �atwe

warto�� wska�nika

0 � 0,19

0,20 � 0,49

0,50 � 0,69

0,70 � 0,89

0,90 - 1

 

numery zada� - wojew�dztwo

wielokrotnego wyboru

-

 7,8,10,12,20

1,2,5,9,11,14,19

4,6,15,16,

17

 3,13,18

otwarte

24/I,24/II

-21,22/I,24/III,24/IV,

25/II,25/III,25/IV,25/V

 22/II,23/I,23/II,

23/III,25/I

 -

 -

 

numery zada� - szko�a

wielokrotnego wyboru

-

7,8

1,2,10,11,12,14,20

4,5,9,13,

16,19

3,6,15,17,18

otwarte

-

22/I,24/I,24/II,24/IV,

25/II,25/III,25/IV25/V

21,24/III,25/I

22/II,23/I,23/II23/III

-

 

 Tabela zawiera dane naszej szko�y dotycz�ce zada� obejmuj�cych badane czynno�ci z podzia�em na stopie� opanowania wiadomo�ci i umiej�tno�ci

 

XII.

 

Interpretacja �atwo�ci zada� w szkole

Numer zadania

Warto�� wska�nika �atwo�ci w wojew�dztwie

 

Warto�� wska�nika �atwo�ci w szkole

Badane czynno�ci

bardzo trudne

0 � 0,19

 brak

 brak

 

brak

 

brak

trudne

0,20 � 0,49

7

0,44

0,47

 Obliczenie czasu trwania zdarzenia

8

0,37

0,31

Wyznaczanie skali planu

22/I

0,45

0,47

Wyb�r na podstawie analizy ofert

24/I

0,19

0,36

Ustalenie sposobu obliczenia  ilo�ci podanego materia�u

24/II

0,15

0,31

Obliczenie ilo�ci materia�u

24/IV

0,22

0,44

Obliczenie kosztu materia�u

25/II

0,35

0,25

Napisanie opowiadania w �adnym stylu

25/III

0,46

0,29

Napisanie tekstu poprawnego pod wzgl�dem j�zykowym

25/IV

0,46

0,47

Napisanie tekstu poprawnego pod wzgl�dem ortograficznym

25/V

0,36

0,33

Napisanie tekstu poprawnego pod wzgl�dem interpunkcyjnym

 

 

 

�atwe

0,70 � 0,89

4

0.86

0,89

Odczytanie informacji podanej wprost

5

0,69

0,81

Doliczenie do podanej daty czasu trwania procesu i ustalenie daty jego zako�czenia

9

0.68

0,81

Ustalenie sposobu obliczenia reszty pieni�dzy

13

0,92

0,86

Dostrze�enie wsp�lnej cechy w kilku informacjach

16

0,84

0,75

Okre�lenie cechy charakteru wskazanej postaci

19

0,67

0,75

Por�wnanie danych odczytanych z diagramu s�upkowego

22/II

0,58

0,78

Wnioskowanie na podstawie informacji

23/I

0,64

0,75

Ustalenie sposobu obliczenia pola r�wnoleg�oboku

23/II

0,54

0,72

Obliczenie pola r�wnoleg�oboku

23/III

0,53

0,75

Analiza wynik�w dotycz�cych pola i ustalenie najmniejszej liczby paczek nasion

bardzo �atwe

0,90 - 1

3

0,91

0,97

 Wyja�nienie celu u�ycia zwrotu do czytelnika

6

0.83

0,94

Obliczenie r�nicy d�ugo�ci, gdy dane wyra�one s� w r�nych jednostkach

15

0.85

0,94

Rozpoznanie narratora

17

0,82

0,92

Wyja�nienie znaczenia wyrazu na podstawie kontekstu

18

0.91

0,94

Odczytanie danych z diagramu s�upkowego

 

 

Tabela zawiera wyniki uczni�w naszej szko�y w latach 2002, 2003, 2004, 2005 i 2006, 2007, 2008 i 2009

XIII.

 

Wyniki dotycz�ce standard�w - por�wnanie

 

wska�niki

2002

 

2003

2004

2005

 

2006

 

2007

2008

2009

Liczba uczni�w

62

47

48

31

32

37

33

36

�atwo�� zestawu

0,79

0,72

0,65

0,78

0,74

0,75

0,71

0,63

�atwo�� standardu

I

0,85

0,82

0,88

0,87

0,80

0,88

0,82

0,82

II

0,85

0,81

0,68

0,70

0,83

0,70

0,54

0,45

III

0,80

0,71

0,49

0,81

0,69

0,72

0,77

0,65

IV

0,88

0,88

0,80

0,77

0,66

0,78

0,77

0,69

V

0,66

0,56

0,49

0,83

0,64

0,69

0,71

0,57

�rednia M

31,6

30,57

26,48

31,16

29,50

30,19

28,12

25,19

Modalna Mo

brak danych

36

27

38

38

36

22,27,28

27,34

Mediana Me

brak danych

32

27

36

31

32

28

27

Najwy�szy wynik

40

40

39

39

38

40

38

36

Najni�szy wynik

11

9

7

9

17

12

11

7

Rozst�p

30

32

33

31

22

28

27

30

 

Tabela zawiera dane dotycz�ce zestaw�w uczni�w naszej szko�y. 

 

 

Diagram przedstawia  por�wnanie wska�nika �atwo�ci zestaw�w dla uczni�w naszej szko�y od roku 2002

 

XIV

 

Tabela zawiera �atwo�ci zestawu i �atwo�ci standard�w uczni�w naszej szko�y na tle wojew�dztwa i gminy

 

Wska�niki

2002

woj.

gmina

szko�a

�atwo�� zestawu

0,47

0,74

0,79

�atwo�� standard�w

I

0,79

0,79

0,85

II

0,79

0,78

0,85

III

0,73

0,73

0,80

IV

0,84

0,85

0,88

V

0,55

0,57

0,66

 

2003

�atwo�� zestawu

0,74

0,77

0,76

�atwo�� standard�w

I

0,78

0,77

0,82

II

0,77

0,76

0,81

III

0,68

0,67

0,71

IV

0,87

0,87

0,88

V

0,59

0,59

0,65

 

2004

�atwo�� zestawu

0,64

0,64

0,66

�atwo�� standard�w

I

0,81

0,83

0,88

II

0,71

0,69

0,68

III

0,45

0,47

0,49

IV

0,74

0,74

0,80

V

0,48

0,48

0,49

                                          2005

�atwo�� zestawu

0,73

0,75

0,78

�atwo�� standard�w

I

0,81

0,83

0,87

II

0,65

0,64

0,70

III

0,73

0,76

0,81

IV

0,75

0,77

0,77

V

0,74

0,77

0,83

                                         2006

�atwo�� zestawu

0,62

0,62

0,74

�atwo�� standard�w

I

0,76

0,77

0,80

II

0,67

0,65

0,83

III

0,54

0,54

0,69

IV

0,59

0,60

0,66

V

0,48

0,50

0,64

2007

�atwo�� zestawu

0,65

0,64

0,75

 ï¿½atwo�� standard�w

I

0,80

0,80

0,88

II

0,63

0,61

0,70

III

0,60

0,60

0,72

IV

0,65

0,63

0,78

V

0,56

0,55

0,69

2008

�atwo�� zestawu

0,63

0,62

0,72

�atwo�� standard�w

I

0,75

0,75

0,82

II

0,57

0,52

0,54

III

0,68

0,67

0,77

IV

0,60

0,63

0,77

V

0,56

0,54

0,71

2009

�atwo�� zestawu

0,56

0,57

0,63

�atwo�� standard�w

I

0,76

0,78

0,82

II

0,49

0,46

0,45

III

0,46

0,49

0,65

IV

0,61

0,62

0,69

V

0,47

0,50

0,57

 

 

Diagram �atwo�ci standardu I naszej szko�y na tle wojew�dztwa i gminy od 2002 roku. 

 

 

 

Diagram �atwo�ci standardu II naszej szko�y na tle wojew�dztwa i gminy od 2002 roku.

Diagram �atwo�ci standardu III naszej szko�y na tle wojew�dztwa i gminy od 2002 roku.

 

 

 

 

         Diagram �atwo�ci standardu IV naszej szko�y na tle wojew�dztwa i gminy od 2002 roku.

 

 

 

 

 

 

         Diagram �atwo�ci standardu V  naszej szko�y na tle wojew�dztwa i gminy od 2002 roku