Raport  ze sprawdzianu 2008

przeprowadzonego w Szkole Podstawowej nr 1 w Wodzis�awiu �l�skim

 

 

 

 

I.                    Do sprawdzianu przyst�pi�o 33 uczni�w.

 

II.                 Zadania sprawdza�y  umiej�tno�ci z zakresu standard�w: 

 

1.      czytanie

2.      pisanie

3.      rozumowanie

4.      korzystanie z informacji

5.      wykorzystanie wiedzy w praktyce

 

III.               Wyniki sprawdzianu przedstawione na dziewi�ciopunktowej znormalizowanej skali staninowej po zgrupowaniu w trzy przedzia�y (niski od 0 do 20 pkt, �redni od 21 do 31 pkt, wysoki od 32 do 40 pkt.) pokazuj�, �e wynik najni�szy, bardzo niski i niski uzyska�o w szkole 9,09 % uczni�w (w gminie 28,11 %, w powiecie 27,71 %, w wojew�dztwie 26,12 %), wynik �redni uzyska�o w szkole 60,60 % (w gminie 52,77 %, w powiecie 50,50 %, w wojew�dztwie 49,79 %), a wyniki wysoki, bardzo wysoki i najwy�szy uzyska�o w szkole 30,30 % (w gminie 19,12 %, w powiecie 21,79 %, w wojew�dztwie 24,10 %).


        W wojew�dztwie �l�skim uczniowie najcz�ciej uzyskiwali wynik w 5 staninie � wynik �redni (18,95 %).

      

        W szkole wyniki najcz�stsze uczniowie uzyskali r�wnie� w 5 staninie  - wynik �redni ( 24,24 %).

 

Wyniki dotycz�ce zestawu egzaminacyjnego

 

IV.              Modalna, czyli wynik najcz�stszy w wojew�dztwie wynosi 30, w powiecie 28, a w szkole wynosi 22, 27 i 28 (po 4 uczni�w)

 

V.                 Mediana, czyli wynik �rodkowy w wojew�dztwie wynosi 26, w powiecie tak�e 26, a w szkole 28.

 

VI.                Wynik �redni w wojew�dztwie wynosi 25.39 w powiecie 25,11 a  w szkole  28,12.  

Diagram przedstawia por�wnanie �rednich wynik�w w wojew�dztwie, powiecie wodzis�awskim i w szkole  

 

 

VII.            Wynik najwy�szy uzyskany przez uczni�w w wojew�dztwie wynosi 40, w szkole 38.

 

VIII.         Wynik najni�szy uzyskany przez uczni�w w wojew�dztwie wynosi 0, w szkole 11.   

 

IX.              Rozst�p wynik�w w wojew�dztwie wynosi 40, w szkole 27.

 

X.                  Wska�nik �atwo�ci zestawu w wojew�dztwie wynosi 0,63 ( umiarkowanie trudny , w powiecie 0,63 ( umiarkowanie trudny), w szkole 0,72 ( �atwy). 

 

 

 Diagram przedstawia por�wnanie wska�nika �atwo�ci zestawu egzaminacyjnego w wojew�dztwie, powiecie i w szkole

 

 

 

 

 

 

 

 

Wyniki dotycz�ce standard�w

 

 

XI.              Przeprowadzony egzamin wskazuje na jakim poziomie uczniowie ko�cz�cy gimnazjum opanowali umiej�tno�ci w zakresie okre�lonych standard�w.

 

1.      �atwo�� standard�w wynosi

 

a)      I     czytanie... w wojew�dztwie  0,75   w szkole � 0,82

b)      II    pisanie... w wojew�dztwie  0,57   w szkole � 0,54

c)      III   rozumowanie...w wojew�dztwie  0,68   w szkole � 0,77

d)      IV   korzystanie z inf. ...w wojew�dztwie  0,60   w szkole � 0,77

e)       V    wykorzystanie wiedzy...w wojew�dztwie  0,56   w szkole � 0,71

 

Diagram przedstawia por�wnanie wska�nika �atwo�ci poszczeg�lnych standard�w

 

 

 

 

Wyniki dotycz�ce badanych czynno�ci

 

 

XII.          �atwo�� badanych czynno�ci w zakresie standardu

 

 

standard

 

 

 

 

 

Lp.

 

Badane czynno�ci

 

standard

 

Numery zada�

Warto�� wska�nika �atwo�ci w wojew�dztwie

�atwo�� w standardzie w wojew�dztwie

 

Warto�� wska�nika �atwo�ci w szkole

 

 

�atwo�� w cz�ciach standard�w w szkole

�atwo�� standard�w w szkole

�atwo�� standard�w w wojew�dztwie

czytanie

1

Odczytuje informacje z tekstu popularnonaukowego

1.1

 

1

0,91

0.78

0,97

0,83

0,75

0,82

2

Wnioskuje na podstawie informacji zawartych w tek�cie popularnonaukowym

2

0.85

0,88

3

Odczytuje informacje z tekstu popularnonaukowego

3

0.92

0,91

4

Rozumie przeno�ny sens powiedzenia

9

0.90

0,97

5

Odczytuje sens (temat) wiersza

10

0,78

0,88

6

Rozumie z kontekstu znaczenie u�ytego w wierszu s�owa

13

0,34

 

0,36

7

Rozpoznaje por�wnanie

1.2

11

0,59

0,54

0,76

0,70

8

Rozpoznaje cechy przeno�ni

12

0,48

0,64

9

Por�wnuje dane zapisane w tabeli

1.4

5

0.77

0,86

0,85

0,91

10

Odczytuje dane zapisane w tabeli

6

0.94

 

0,97

pisanie

1

Pisze komunikatywna notatk� zgodnie z tematem

 

2.1

 

24.1

0,94

 

0,78

0,97

0,77

0,57

0,54

2

Pisze na temat i rozwija tre�� wypracowania zgodnie z poleceniem

25.I

0,61

0,57

3

Celowo dobiera �rodki j�zykowe i pisze w �adnym stylu

2.3

25.II

0,28

0,47

 

 

0,06

 

0,42

4

Pisze poprawnie pod wzgl�dem j�zykowym

25.III

0,45

 

0,26

5

Pisze poprawnie pod wzgl�dem ortograficznym

25.IV

0,53

 

0,58

6

Pisze poprawnie pod wzgl�dem interpunkcyjnym

25.V

0,61

 

0,79

rozumowanie

1

Okre�la wieki

 3.1

4

0,83

0,83

 

0,85

0,85

0,68

0,77

2

Por�wnuje r�nic� liczb

3.6

15

0,36

0,57

 

0,58

0,63

3

Rozumie zale�no�� mi�dzy kierunkiem cienia a por� dnia

20

0,63

 

0,64

4

Rozpoznaje por� roku na podstawie obserwacji pozornej drogi S�o�ca na niebie

21

0,58

0,67

5

Zwi�ksza liczb� o odpowiedni� wielokrotno�� innej liczby

3.7

19

0,71

0,71

 

0,79

0,79

6

Ustala spos�b obliczenia d�ugo�ci cienia (krotno�� danej wielko�ci)

3.8

22.I

0,84

 

 

0,77

0,97

 

 

0,87

7

Ustala spos�b obliczenia kosztu zakupu na podstawie ceny jednostkowej

23.I

0,79

0,91

8

Ustala spos�b wyznaczenia reszty

23.II

0,67

 

0,73

Korzystanie z informacji

1

Wyznacza znaczenie u�ytego w zdaniu wyrazu na podstawie artyku�u has�owego ze s�ownika

 4.1

8

0,50

0,60

0,79

0,77

0,60

0,77

2

 Wskazuje s�ownik wyja�niaj�cy znaczenie wyrazu

14

0,71

0,85

3

Korzysta z informacji zawartych na mapie pogody

24.II

0,60

0,68

wykorzystanie wiedzy ...

1

Oblicza czas trwania zjawiska

 

5.3

7

0,61

 

 

0,57

 

0,73

 

 

0,74

0,56

0,71

2

Oblicza koszt na podstawie ceny i czasu wynajmu

18

0,71

0,88

3

Oblicza d�ugo�� cienia

22.II

0,56

0,73

4

Pos�uguje si� jednostkami d�ugo�ci

22.III

0,60

0,82

5

Wyznacza reszt�

23.III

0,38

0,52

6

 Oblicza wielokrotno�� liczby

5.5

16

0,55

0,53

0,61

0,66

7

Wykonuje obliczenia na liczbach ca�kowitych i u�amkach zwyk�ych

17

0,64

0,73

8

Okre�la, ile razy jedna wielko�� mie�ci si� w drugiej

23.IV

0,39

0,64

 

 

 

  Diagram przedstawia badane czynno�ci  w ramach standard�w � wyniki w wojew�dztwie i w szkole

 

 

     Z diagramu wida�, �e prawie wszystkie czynno�ci uczniowie naszej szko�y opanowali lepiej ni� uczniowie w wojew�dztwie. Wyj�tek stanowi standard II.3 - buduje tekst poprawny kompozycyjnie (ok. 1 strony formatu A4), celowo stosuj�c �rodki j�zykowe i przestrzegaj�c norm gramatycznych, ortograficznych i interpunkcyjnych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wyniki dotycz�ce zada�

 

XIII.       Analiza tabeli zawieraj�cej wyniki o zadaniach pozwala ustali�, co dla uczni�w by�o trudne i s�abiej opanowane, czyli co wymaga dodatkowych �wicze� lub zmiany sposobu nauczania, uczenia si�.

 

interpretacja

 

zadania

bardzo trudne

trudne

umiarkowanie trudne

�atwe

bardzo �atwe

warto�� wska�nika

0 � 0,19

0,20 � 0,49

0,50 � 0,69

0,70 � 0,89

0,90 - 1

 

numery zada� - wojew�dztwo

wielokrotnego wyboru

-

12,13,15

7,8,11,16,17,20

2,4,5,10,14,18,19

1,3,6,9

otwarte

-

-

21,22,23,25

24

-

 

numery zada� - szko�a

wielokrotnego wyboru

 -

13,

 

12,15,16,20

 

2,4,5,7,8,10,

11,14,17,18,19

1,3,6,9

otwarte

 -

25

21

22,23,24

-

 

 

XIV.  Tabela zawiera dane naszej szko�y dotycz�ce zada� obejmuj�cych badane czynno�ci z podzia�em na stopie� opanowania wiadomo�ci i umiej�tno�ci

 

 

Interpretacja �atwo�ci zada� w szkole

Numer zadania

Warto�� wska�nika �atwo�ci w wojew�dztwie

 

Warto�� wska�nika �atwo�ci w szkole

Badane czynno�ci

bardzo trudne

0 � 0,19

25.2

0,28

 

 

0,06

 

Celowo dobiera �rodki j�zykowe i pisze w �adnym stylu

trudne

0,20 � 0,49

13

0,34

 

0,36

Rozumie z kontekstu znaczenie u�ytego w wierszu s�owa

25.3

0,45

 

0,26

Pisze poprawnie pod wzgl�dem j�zykowym

umiarkowanie trudne

0,50 � 0,69

12

0,48

0,64

Rozpoznaje cechy przeno�ni

15

0,36

 

0,58

Por�wnuje r�nic� liczb

16

0,55

0,61

Oblicza wielokrotno�� liczby

20

0,63

 

0,64

Rozumie zale�no�� mi�dzy kierunkiem cienia a por� dnia

21

0,58

0,67

Rozpoznaje por� roku na podstawie obserwacji pozornej drogi S�o�ca na niebie

23.3

0,38

0,52

Wyznacza reszt�

23.4

0,39

0,64

Okre�la, ile razy jedna wielko�� mie�ci si� w drugiej

24.2

0,60

0,68

Korzysta z informacji zawartych na mapie pogody

25.1

0,61

0,57

Pisze na temat i rozwija tre�� wypracowania zgodnie z poleceniem

25.4

0,53

 

0,58

Pisze poprawnie pod wzgl�dem ortograficznym

�atwe

0,70 � 0,89

2

0.85

0,88

Wnioskuje na podstawie informacji zawartych w tek�cie popularnonaukowym

4

0,83

 

0,85

Okre�la wieki

5

0.77

0,85

Por�wnuje dane zapisane w tabeli

7

0,61

 

0,73

Oblicza czas trwania zjawiska

8

0,50

0,79

Wyznacza znaczenie u�ytego w zdaniu wyrazu na podstawie artyku�u has�owego ze s�ownika

10

0,78

0,88

Odczytuje sens (temat) wiersza

11

0,59

0,76

Rozpoznaje por�wnanie

14

0,71

0,85

Wskazuje s�ownik wyja�niaj�cy znaczenie wyrazu

17

0,64

0,73

Wykonuje obliczenia na liczbach ca�kowitych i u�amkach zwyk�ych

18

0,71

0,88

Oblicza koszt na podstawie ceny i czasu wynajmu

19

0,71

 

0,79

Zwi�ksza liczb� o odpowiedni� wielokrotno�� innej liczby

22.2

0,56

0,73

Oblicza d�ugo�� cienia

22.3

0,60

0,82

Pos�uguje si� jednostkami d�ugo�ci

23.2

0,67

 

0,73

Ustala spos�b wyznaczenia reszty

25.5

0,61

 

0,79

Pisze poprawnie pod wzgl�dem interpunkcyjnym

bardzo �atwe

0,90 - 1

1

0,91

0,97

Odczytuje informacje z tekstu popularnonaukowego

3

0.92

0,91

Odczytuje informacje z tekstu popularnonaukowego

6

0.94

 

0,97

Odczytuje dane zapisane w tabeli

8

0,50

0,79

Wyznacza znaczenie u�ytego w zdaniu wyrazu na podstawie artyku�u has�owego ze s�ownika

9

0.90

0,97

Rozumie przeno�ny sens powiedzenia

22.1

0,84

0,97

Ustala spos�b obliczenia d�ugo�ci cienia (krotno�� danej wielko�ci)

23.1

0,79

0,91

Ustala spos�b obliczenia kosztu zakupu na podstawie ceny jednostkowej

24.1

0,94

0,97

Pisze komunikatywna notatk� zgodnie z tematem

 

 

XIV.       Tabela zawiera wyniki uczni�w naszej szko�y w latach 2002, 2003, 2004, 2005 i 2006, 2007 i 2008

 

Uwaga: R�nice rz�du 0,01 wynikaj� z przybli�e� i sposobu obliczania wska�nik�w

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wyniki dotycz�ce standard�w - por�wnanie

 

 

wska�niki

2002

 

2003

2004

2005

 

2006

 

2007

2008

Liczba uczni�w

62

47

48

31

32

37

33

�atwo�� zestawu

0,79

0,72

0,65

0,78

0,74

0,75

0,71

�atwo�� standardu

I

0,85

0,82

0,88

0,87

0,80

0,88

0,82

II

0,85

0,81

0,68

0,70

0,83

0,70

0,54

III

0,80

0,71

0,49

0,81

0,69

0,72

0,77

IV

0,88

0,88

0,80

0,77

0,66

0,78

0,77

V

0,66

0,56

0,49

0,83

0,64

0,69

0,71

�rednia M

31,6

30,57

26,48

31,16

29,50

30,19

28,12

Modalna Mo

brak danych

36

27

38

38

36

22,27,28

Mediana Me

brak danych

32

27

36

31

32

28

Najwy�szy wynik

40

40

39

39

38

40

38

Najni�szy wynik

11

9

7

9

17

12

11

Rozst�p

30

32

33

31

22

28

27

 

Tabela zawiera dane dotycz�ce zestaw�w uczni�w naszej szko�y. 

 

 

Tabela zawiera �atwo�ci zestawu i �atwo�ci standard�w uczni�w naszej szko�y na tle wojew�dztwa i gminy

 

Wska�niki

2002

woj.

gmina

szko�a

�atwo�� zestawu

0,47

0,74

0,79

�atwo�� standard�w

I

0,79

0,79

0,85

II

0,79

0,78

0,85

III

0,73

0,73

0,80

IV

0,84

0,85

0,88

V

0,55

0,57

0,66

 

2003

�atwo�� zestawu

0,74

0,77

0,76

�atwo�� standard�w

I

0,78

0,77

0,82

II

0,77

0,76

0,81

III

0,68

0,67

0,71

IV

0,87

0,87

0,88

V

0,59

0,59

0,65

 

2004

�atwo�� zestawu

0,64

0,64

0,66

�atwo�� standard�w

I

0,81

0,83

0,88

II

0,71

0,69

0,68

III

0,45

0,47

0,49

IV

0,74

0,74

0,80

V

0,48

0,48

0,49

                                          2005

�atwo�� zestawu

0,73

0,75

0,78

�atwo�� standard�w

I

0,81

0,83

0,87

II

0,65

0,64

0,70

III

0,73

0,76

0,81

IV

0,75

0,77

0,77

V

0,74

0,77

0,83

                                         2006

�atwo�� zestawu

0,62

0,62

0,74

�atwo�� standard�w

I

0,76

0,77

0,80

II

0,67

0,65

0,83

III

0,54

0,54

0,69

IV

0,59

0,60

0,66

V

0,48

0,50

0,64

2007

�atwo�� zestawu

0,65

0,64

0,75

 ï¿½atwo�� standard�w

I

0,80

0,80

0,88

II

0,63

0,61

0,70

III

0,60

0,60

0,72

IV

0,65

0,63

0,78

V

0,56

0,55

0,69

2008

�atwo�� zestawu

0,63

0,62

0,72

�atwo�� standard�w

I

0,75

0,75

0,82

II

0,57

0,52

0,54

III

0,68

0,67

0,77

IV

0,60

0,63

0,77

V

0,56

0,54

0,71

 

 

 

Diagram �atwo�ci standardu I naszej szko�y na tle wojew�dztwa i gminy od 2002 roku. 

 

 

 

Diagram �atwo�ci standardu II naszej szko�y na tle wojew�dztwa i gminy od 2002 roku.

Diagram �atwo�ci standardu III naszej szko�y na tle wojew�dztwa i gminy od 2002 roku.

 

 

 

 

         Diagram �atwo�ci standardu IV naszej szko�y na tle wojew�dztwa i gminy od 2002 roku.

 

 

 

 

 

 

         Diagram �atwo�ci standardu V  naszej szko�y na tle wojew�dztwa i gminy od 2002 roku

 

 

XVI. Tabela zawiera standardy obj�te planem naprawczym w roku szkolnym 2005/2006 oraz �atwo�ci standard�w uczni�w naszej szko�y w roku 2004, 2005, 2006 i 2007

 

 

 

Standard obj�ty planem naprawczym

w roku szk. 2004/05 i 2005/06

 

 

Przedmioty, na kt�rych g��wnie realizowano plan naprawczy danego standardu

 

�atwo�ci standard�w

2005

woj.

2005

szko�a

2006 woj.

2006 szko�a

2007 woj.

2007 szko�a

2008 woj.

2008 szko�a

 

 

I.  Czytanie

I .2

Okre�la funkcje element�w charakterystycznych dla danego tekstu

 

j. polski  

 historia

 j. angielski

 informatyka

0,51

0,68

 0,83

0,84

0,76

0,83

0,54

0,70

II. Pisanie

II.3

Buduje  tekst poprawny kompozycyjnie, celowo stosuj�c �rodki j�zykowe i przestrzegaj�c norm gramatycznych, ortograficznych i interpunkcyjnych

j. polski

historia

j. angielski

matematyka

przyroda

technika

informatyka

muzyka

religia

plastyka

zaj�cia zintegrowane kl. I, II i III

0,57

0,65

0,62

0,76

0,58

0,68

0,47

0,42

III Rozumowanie

  III .3

Okre�la znaczenie osi�gni�� cz�owieka dla rozwoju cywilizacyjnego

j. polski

historia

matematyka

 przyroda

technika

muzyka

 religia

 zaj�cia zintegrowane kl. I, II i III

0,73

0,61

obszar nie badany

 

IV  Korzystanie z informacji

IV .1

Wskazuje �r�d�a informacji, pos�uguje si� nimi

j. polski

 historia

 j. angielski

przyroda

technika

informatyka

muzyka

religia

 kult. fizyczna

 plastyka

zaj�cia zintegrowane kl. I, II i III

 

0,74

0,82

0,59

0,66

0,72

0,82

0,60

0,77

V  Wykorzystanie wiedzy

V. 3

Wykonuje obliczenia dotycz�ce: d�ugo�ci, powierzchni, obj�to�ci, wagi, czasu, temperatury, pieni�dzy

historia

matematyka

przyroda

informatyka

zaj�cia zintegrowane kl. I, II i III

0,68

0,76

0,45

0,63

0,53

0,65

0,57

0,74

 

 

 

Diagram przedstawia standardy obj�te planem naprawczym 

 

 - por�wnanie �atwo�ci standard�w w roku   2005, 2006, 2007 i 2008- wyniki szko�y i wojew�dztwa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Analiza wynik�w sprawdzianu

 

Opracowanie na podstawie raportu 2008 � dotyczy realizacji planu naprawczego

 

 

I.                   Realizacja planu naprawczego.

 

Od roku szkolnego 2004/05 realizowany by� w szkole plan naprawczy w celu podniesienia wynik�w sprawdzianu.

Planem obj�te zosta�y standardy: I.2;  II.3;  III.3; IV.1 i V.3.

 

Wyniki uzyskane przez szko�� w trakcie realizacji planu przedstawia tabela: 

 

 

Standard obj�ty planem naprawczym

w roku szk. 2004/05 i 2005/06

 

 

Przedmioty, na kt�rych g��wnie realizowano plan naprawczy danego standardu

 

�atwo�ci standard�w w szkole

 

2005

 

 

2006

 

 2007 

 2008 

 

 

I.  Czytanie

I .2

Okre�la funkcje element�w charakterystycznych dla danego tekstu

 

j. polski  

 historia

 j. angielski

 informatyka

 

0,68

 

0,84

 

0,83

 

0,70

II. Pisanie

II.3

Buduje  tekst poprawny kompozycyjnie, celowo stosuj�c �rodki j�zykowe i przestrzegaj�c norm gramatycznych, ortograficznych i interpunkcyjnych

j. polski

historia

j. angielski

matematyka

przyroda

technika

informatyka

muzyka

religia

plastyka

zaj�cia zintegrowane kl. I, II i III

 

0,65

 

0,76

 

0,68

 

0,42

III Rozumowanie

  III .3

Okre�la znaczenie osi�gni�� cz�owieka dla rozwoju cywilizacyjnego

j. polski

historia

matematyka

 przyroda

technika

muzyka

 religia

 zaj�cia zintegrowane kl. I, II i III

 

0,61

obszar nie badany

 

IV  Korzystanie z informacji

IV .1

Wskazuje �r�d�a informacji, pos�uguje si� nimi

j. polski

 historia

 j. angielski

przyroda

technika

informatyka

muzyka

religia

 kult. fizyczna

 plastyka

zaj�cia zintegrowane kl. I, II i III

 

 

0,82

 

0,66

 

0,82

 

0,77

V  Wykorzystanie wiedzy

V. 3

Wykonuje obliczenia dotycz�ce: d�ugo�ci, powierzchni, obj�to�ci, wagi, czasu, temperatury, pieni�dzy

historia

matematyka

przyroda

informatyka

zaj�cia zintegrowane kl. I, II i III

 

0,76

 

0,63

 

0,65

 

0,74

 

                            Diagram przedstawia standardy obj�te planem naprawczym 

 

 - por�wnanie �atwo�ci standard�w w roku   2005, 2006, 2007 i 2008- wyniki szko�y i wojew�dztwa.

 

 

II.                Z analizy osi�ganych przez uczni�w wynik�w w latach 2004-2008 wida�, ze wsp�czynnik �atwo�ci wynik�w w obszarach obj�tych planem jest dobry, za wyj�tkiem standardu II.3. (standard III.3 nie by� badany od 2006 roku).

 

III.             Wnioski

 

 

1.      Od wrze�nia 2008 nauczyciele nie realizuj� planu naprawczego w ramach standard�w I.2;   III.3; IV.1 i V.3.

 

 

 

 

 

 

2.      Od wrze�nia 2008r. w szkole realizowany b�dzie w dalszym ci�gu plan naprawczy w ramach standardu II.3.

 

3.      Nauczyciele opracuj� szczeg�owe plany naprawcze do realizacji na poszczeg�lnych przedmiotach w ramach standardu II.3. Buduje  tekst poprawny kompozycyjnie, celowo stosuj�c �rodki j�zykowe i przestrzegaj�c norm gramatycznych, ortograficznych i interpunkcyjnych, zwracaj�c szczeg�ln� uwag� na nast�puj�ce czynno�ci:

Ucze� :

�         Celowo dobiera �rodki j�zykowe i pisze w �adnym stylu

�         Pisze poprawnie pod wzgl�dem j�zykowym

�         Pisze poprawnie pod wzgl�dem ortograficznym

�         Pisze poprawnie pod wzgl�dem interpunkcyjnym