przeprowadzonego w Gimnazjum nr 1 w Wodzis�awiu �l�skim
I. Do egzaminu przyst�pi�o 192 uczni�w.
II. Zestawy sprawdza�y umiej�tno�ci i wiadomo�ci opisane w nast�puj�cych obszarach standard�w egzaminacyjnych:
1. Cz�� humanistyczna
a) czytanie i odbi�r tekst�w kultury (I)
b) tworzenie w�asnego tekstu (II)
2. Cz�� matematyczno � przyrodnicza
a) umiej�tne stosowanie termin�w, poj�� i procedur z zakresu przedmiot�w matematyczno � przyrodniczych niezb�dnych w praktyce �yciowej i dalszym kszta�ceniu (I)
b) wyszukiwanie informacji (II)
c) wskazywanie i opisywanie fakt�w, zwi�zk�w i zale�no�ci, w szczeg�lno�ci przyczynowo � skutkowych, funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych (III)
d) stosowanie zintegrowanej wiedzy i umiej�tno�ci do rozwi�zywania problem�w (IV)
III. Wyniki egzaminu przedstawione na dziewi�ciopunktowej znormalizowanej skali staninowej po zgrupowaniu w trzy przedzia�y (niski od 0 do 27 pkt, �redni od 28 do 40 pkt, wysoki od 41 do 50 pkt.) pokazuj�, �e
I. w cz�ci H wynik najni�szy, bardzo niski i niski uzyska�o w szkole 9, 89 % uczni�w (w gminie 19, 63 %, w powiecie 23, 6 %, w wojew�dztwie 22, 05 %), wynik �redni uzyska�o w szkole 63, 54 % (w gminie 62, 33 %, w powiecie 61, 75 %, w wojew�dztwie 56, 11 %), a wyniki wysoki, bardzo wysoki i najwy�szy uzyska�o w szkole 26, 55 % (w gminie 18, 03 %, w powiecie 14, 64 %, w wojew�dztwie 21, 84 %).
2. W cz�ci MP wynik najni�szy, bardzo niski i niski uzyska�o w szkole 10, 42 % uczni�w (w gminie 29,26 %, w powiecie 21, 2 %, w wojew�dztwie 23, 26 %), wynik �redni uzyska�o w szkole 55, 2% (w gminie 53, 96 %, w powiecie 55, 67 %, w wojew�dztwie 54, 59 %), a wyniki wysoki, bardzo wysoki i najwy�szy uzyska�o w szkole 34, 38 % (w gminie 27, 2 %, w powiecie 23, 11 %, w wojew�dztwie 22, 15 %).
.
W wojew�dztwie �l�skim uczniowie w cz�ci H najcz�ciej uzyskiwali wynik w 5 staninie (23, 41 %). W szkole r�wnie� wyniki najcz�stsze uczniowie uzyskali w 5 staninie ( 29, 69 %), (natomiast w cz�ci MP w wojew�dztwie uczniowie najcz�ciej uzyskiwali wynik w 6 staninie (19, 38 %), w szkole r�wnie� (27,08 %).
IV. Modalna, czyli wynik najcz�stszy w cz�ci H wynosi w wojew�dztwie wynosi 38 pkt., a w szkole 40 pkt. , w cz�ci MP w wojew�dztwie wynosi 20 pkt., w szkole 18, 29 i 31 (po 11 uczni�w).
V. Mediana, czyli wynik �rodkowy w wojew�dztwie w cz�ci H wynosi 35, w szkole 38, w cz�ci MP w woj. 23, w szkole 29.
VI. Wynik �redni w wojew�dztwie w cz�ci H wynosi 33, 59 w szkole 36, 21 w cz�ci MP w woj. 24,03 w szkole 28, 82
VII. Wynik najwy�szy uzyskany przez uczni�w w wojew�dztwie w cz�ci H wynosi 50, w szkole r�wnie� 50, w cz�ci MP w woj. 50, w szkole tak�e 50.
VIII. Wynik najni�szy uzyskany przez uczni�w w wojew�dztwie w cz�ci H wynosi 2, w szkole 9, w cz�ci MP w woj. 2, w szkole 6.
IX. Rozst�p wynik�w w wojew�dztwie w cz�ci H wynosi 50, w szkole 42, w cz�ci MP w woj. 49, w szkole 45.
X. Wska�nik �atwo�ci dla zestawu cz�ci H w wojew�dztwie wynosi 0,67 (stopie� osi�gni�� � ni�ej zadowalaj�cy, zestaw zada� egzaminacyjnych � umiarkowanie trudny) w szkole 0,72 (stopie� osi�gni�� � zadowalaj�cy, zestaw zada� egzaminacyjnych � �atwy); w cz�ci MP wska�nik �atwo�ci zestawu w woj. wynosi 0,48 (stopie� osi�gni�� � niski, zestaw zada� egzaminacyjnych � trudny), w szkole wska�nik �atwo�ci wynosi 0,57 (stopie� osi�gni�� � ni�ej zadowalaj�cy, zestaw zada� egzaminacyjnych � umiarkowanie trudny)
XI. Przeprowadzony egzamin wskazuje na jakim poziomie uczniowie ko�cz�cy gimnazjum opanowali umiej�tno�ci w zakresie okre�lonych standard�w.
1. �atwo�� standard�w w cz�ci H wynosi
a) I w wojew�dztwie 0,76 w szkole � 0, 83
b) II w wojew�dztwie 0,58 w szkole � 0, 62
2. �atwo�� standard�w w cz�ci MP wynosi
a) I w wojew�dztwie 0,52 w szkole � 0, 63
b) II w wojew�dztwie 0,63 w szkole � 0, 71
c) III w wojew�dztwie 0,39 w szkole � 0, 49
d) IV w wojew�dztwie 0,35 w szkole � 0, 45
Diagram �atwo�ci standard�w na tle wojew�dztwa i gminy.
XII. �atwo�� badanych czynno�ci w zakresie standardu:
Cz�� humanistyczna | ||||||
Lp. |
Badane czynno�ci |
standard |
Numery zada� |
Warto�� wska�nika �atwo�ci w wojew�dztwie |
Warto�� wska�nika �atwo�ci poszczeg�lnych zada� w gimnazjum |
Warto�� wska�nika �atwo�ci w gimnazjum |
1 |
Czyta teksty kultury na poziomie dos�ownym i przeno�nym |
I/1 |
4, 8, 11, 12, 13, 16, 19, 24 |
0,77 |
0,93 0,96 0,83 0,86 0,93 0,85 0,98 0,40 |
0,84 |
2 |
Interpretuje teksty kultury pod k�tem wskazanego problemu lub z uwzgl�dnieniem intencji nadawcy, odr�nia fakty od opinii, dostrzega warto�ciowanie w tekstach kultury |
I/2 |
10, 22 |
0,81 |
0,90 0,81 |
0,85 |
3 |
Wyszukuje informacje zawarte w tekstach popularnonaukowych lub literackich |
I/3 |
2, 3, 5, 6, 28 |
0,86 |
0,92 0,99 0,83 0,96 0,90 |
0,92 |
4 |
Rozpoznaje �rodki artystyczne s�u��ce okre�lonej funkcji w utworze literackim |
I/4 |
9, 20, 23 |
0,63 |
0,77 0,90 0,52 |
0,73 |
5 |
Odnajduje i interpretuje zwi�zki przyczynowo skutkowe |
I/5 |
7, 15 |
0,79 |
0,85 0,88 |
0,86 |
6 |
Dostrzega i analizuje kontekst historyczny, plastyczny, literacki, religijny i filozoficzny do interpretacji tekst�w kultury |
I/6 |
1, 14, 17, 18, 27 |
0,70 |
0,90 0,76 0,90 0,68 0,59 |
0,77 |
7 |
Buduje wypowiedzi poprawne pod wzgl�dem j�zykowym i stylistycznym w nast�puj�cych formach: (...) zaproszenie, rozprawka (pisze poprawnie pod wzgl�dem j�zykowym, przestrzega zasad ortografii i interpunkcji) |
II/1 |
32.2, 32.4, 33.3.1, 33.4 |
0,32 |
0,93 0,06 0,23 0,21 |
0,35 |
8 |
Pos�uguje si� terminami typowymi dla przedmiot�w humanistycznych |
II/2 |
26 |
0,57 |
0,74 |
0,74 |
9 |
Tworzy teksty o charakterze perswazyjnym lub informacyjnym, dostosowane do sytuacji komunikacyjnej |
II/3 |
33.1, 33.3.2 |
0,79 |
0,80 0,88 |
0,84 |
10 |
Pisze tekst na zadany temat, zna i stosuje zasady organizacji tekstu, tworzy tekst na zadany temat sp�jny pod wzgl�dem logicznym i sk�adniowym |
II/4 |
32.1, 32.3, 33.2 |
0,79 |
0,84 0,82 0,89 |
0,85 |
11 |
Formu�uje, porz�dkuje i warto�ciuje argumenty uzasadniaj�ce stanowisko w�asne lub cudze |
II/5 |
21 |
0,25 |
0,31 |
0,31 |
12 |
Analizuje, por�wnuje, porz�dkuje i syntetyzuje informacje zawarte w tekstach kultury |
II/6 |
25, 29 |
0,63 |
0,82 0,65 |
0,73 |
13 |
Dokonuje celowych operacji na tek�cie � przekszta�ca stylistycznie |
II/7 |
30 |
0,37 |
0,41 |
0,41 |
14 |
Wyci�ga wnioski |
II/9 |
31 |
0,81 |
0,89 |
0,89 |
Cz�� Matematyczno � przyrodnicza | ||||||
Lp. |
Badane czynno�ci |
standard |
Numery zada� |
Warto�� wska�nika �atwo�ci w wojew�dztwie |
Warto�� wska�nika �atwo�ci poszczeg�lnych zada� w gimnazjum |
Warto�� wska�nika �atwo�ci w gimnazjum |
1 |
Stosuje terminy i poj�cia matematyczno - przyrodnicze |
I/1 |
5, 16 |
0,71 |
0,79 0,76 |
0,77 |
2 |
Wykonuje obliczenie w sytuacjach praktycznych, w tym :stosuje w praktyce w�asno�ci dzia�a�, operuje procentami, pos�uguje si� jednostkami miar |
I/2 |
1, 2, 3, 4, 14, 17, 33.1.2, 34.1.3, 34.1.4 |
0,55 |
0,81 0,82 0,90 0,88 0,72 0,56 0,47 0,67 0,18 |
0,67 |
3 |
Pos�uguje si� w�a�ciwo�ciami figur, w tym oblicza miary figur p�askich |
I/3 |
13, 33.1.1, 34.1.1, 34.1.2 |
0,36 |
0,70 0,59 0,29 0,30 |
0,47 |
4 |
Odczytuje informacje przedstawione w formie rysunku /tabela, mapa/ |
II/1 |
11, 25 |
0,54 |
0,80 0,37 |
0,58 |
5 |
Operuje informacja, w tym: analizuje, przetwarza, interpretuje i por�wnuje informacje |
II/2 |
8, 9, 10, 12, 18, 19, 23, 24, 27 |
0,65 |
0,88 0,62 0,63 0,85 0,89 0,87 0,86 0,58 0,57 |
0,75 |
6 |
Wskazuje prawid�owo�ci w procesach, w funkcjonowaniu uk�ad�w i system�w, w tym wskazuje warunki funkcjonowania proces�w, wykorzystuje zasady i prawa do obja�nienia proces�w |
III/1 |
6, 7, 15, 21 |
0,60 |
0,83 0,32 0,46 0,82 |
0,61 |
7 |
Pos�uguje si� j�zykiem symboli i wyra�e� algebraicznych, w tym; zapisuje przebieg reakcji za pomoc� r�wna� chemicznych, zwi�zki miedzy wielko�ciami za pomoc� r�wna� |
III/2 |
22, 26, 31, 32 |
0,27 |
0,75 0,48 0,38 0,30 |
0,48 |
8 |
Pos�uguje si� funkcjami |
III/3 |
28, 29 |
0,40 |
0,97 0,24 |
0,60 |
9 |
Stosuje techniki tw�rczego rozwi�zywania problem�w |
IV/1 |
30 |
0,30 |
0,36 |
0,36 |
10 |
Analizuje sytuacj� problemow�, w tym: okre�la dane i szukane, okre�la cel |
IV/2 |
35.1.1, 35.1.2 |
0,59 |
0,71 0,83 |
0,77 |
11 |
Tworzy modele sytuacji problemowej |
IV/3 |
20 |
0,32 |
0,31 |
0,31 |
12 |
Tworzy i realizuje plan rozwi�zania, w tym: uk�ada i rozwi�zuje procedury osi�gania celu |
IV/ 4 |
35.1.3, 35.1.4 |
0,29 |
0,40 0,40 |
0,40 |
13 |
Opracowuje wyniki � przedstawia wyniki |
IV/5 |
35.1.5 |
0,15 |
0,22 |
0,22 |
Diagramy �atwo�ci badanych czynno�ci w zakresie standardu na tle wojew�dztwa:
Cz�� humanistyczna:
Cz�� matematyczno � przyrodnicza:
Z diagramu wida�, �e uczniowie prawie we wszystkich standardach uzyskali wyniki wy�sze ni� �redni wynik w wojew�dztwie � wyj�tek stanowi standard IV/3 w cz�ci MP (tworzy modele sytuacji problemowej ).
XIII. Analiza tabeli zawieraj�cej wyniki o zadaniach pozwala ustali�, co dla uczni�w by�o trudne i s�abiej opanowane, czyli co wymaga dodatkowych �wicze� lub zmiany sposobu nauczania, uczenia si�.
Cz�� humanistyczna |
interpretacja |
|
bardzo trudne |
trudne |
umiarkowanie trudne |
�atwe |
bardzo �atwe |
warto�� wska�nika |
|
0 � 0,19 |
0,20 � 0,49 |
0,50 � 0,69 |
0,70 � 0,89 |
0,90 - 1 | |
numery zada� - wojew�dztwo |
zamkni�te |
brak |
brak |
9, 18 |
1, 2, 4, 5, 7, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 20 |
3, 6, 8, 19 | |
otwarte |
brak |
21, 23, 24, 30 |
26, 27, 29, 32, 33 |
22, 25, 28, 31 |
brak | ||
numery zada� - szko�a |
zamkni�te |
brak |
brak |
18 |
5, 7, 9, 11, 12, 14, 15, 16 |
1, 2, 3, 4, 6, 8, 10, 13, 17, 19, 20 | |
otwarte |
brak |
21, 24, 30 |
23, 27, 29, 32, 33 |
22, 25, 26, 31 |
28 |
1. Zadania, kt�re jako ca�o�� okaza�y si� �atwiejsze dla uczni�w naszego gimnazjum ni� dla og�u uczni�w w wojew�dztwie:
1, 2, 4, 9, 10, 13, 17, 20, 23, 26 i 28
2. Zadania, kt�re jako ca�o�� okaza�y si� trudniejsze dla uczni�w naszego gimnazjum ni� dla og�u uczni�w w wojew�dztwie: brak
Cz�� mat. - przyrodnicza |
interpretacja |
|
bardzo trudne |
trudne |
umiarkowanie trudne |
�atwe |
bardzo �atwe |
warto�� wska�nika |
|
0 � 0,19 |
0,20 � 0,49 |
0,50 � 0,69 |
0,70 � 0,89 |
0,90 - 1 | |
numery zada� - wojew�dztwo |
zamkni�te |
brak |
7, 15, 17, 20, 22, 25 |
9, 10, 13, 14, 16, 24 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 11, 12, 18, 19, 21, 23 |
brak | |
otwarte |
29, 32 |
26, 27, 30, 31, 33, 34, 35 |
brak |
brak |
28 | ||
numery zada� - szko�a |
zamkni�te |
brak |
7, 15, 20, 25 |
9, 10, 17, 24 |
1, 2, 4, 5, 6, 8, 11, 12, 13, 14, 16, 18, 19, 21, 22, 23 |
3 | |
otwarte |
brak |
26, 29, 30, 31, 32, 34 |
27, 33, 35 |
brak |
28 |
3. Zadania, kt�re jako ca�o�� okaza�y si� �atwiejsze dla uczni�w naszego gimnazjum ni� dla og�u uczni�w w wojew�dztwie:
3, 13, 14, 16, 17, 22, 27, 29, 32, 33, 35
Zadanie 22 okaza�o si� trudne dla uczni�w w woj. , w naszym gimnazjum � �atwe.
4. Zadania, kt�re jako ca�o�� okaza�y si� trudniejsze dla uczni�w naszego gimnazjum ni� dla og�u uczni�w w wojew�dztwie: brak
XIV.
Tabela zawiera zadania obejmuj�ce badane czynno�ci z podzia�em na stopie� opanowania wiadomo�ci i umiej�tno�ci - dla uczni�w naszego gimnazjum z podzia�em na cz�ci zada�:
Cz�� humanistyczna | ||||||
Interpretacja �atwo�ci zada� w szkole |
Numer zadania |
Warto�� wska�nika |
Badane czynno�ci |
Przedmiot nauczania | ||
bardzo trudne 0 � 0,19 |
32.4 |
0,06 |
Buduje wypowied� poprawna pod wzgl�dem j�zykowym i stylistycznym (poprawnie stosuje zasady ortografii i interpunkcji) |
j. polski | ||
33.4.3 |
0,16 |
Buduje wypowied� poprawna pod wzgl�dem j�zykowym i stylistycznym (pisze w spos�b czytelny) |
j. polski | |||
trudne 0,20 � 0,49 |
21 |
0,31 |
Formu�uje argumenty (uzasadnia u�ycie znaku interpunkcyjnego w tek�cie poetyckim) |
j. polski | ||
24 |
0,40 |
Czyta teksty kultury na poziomie przeno�nym (odczytuje przeno�ny sens cytatu) |
j. polski | |||
30 |
0,41 |
Dokonuje celowych operacji na tek�cie (zast�puje wyraz w nazwie motywu przewodniego arkusza jego odpowiednikiem) |
j. polski historia | |||
33.3.1 |
0,23 |
Buduje wypowied� poprawna pod wzgl�dem j�zykowym i stylistycznym (pisze poprawnie pod wzgl�dem sk�adniowym, leksykalnym, fleksyjnym, frazeologicznym) |
j. polski
| |||
33.4.1 |
0,20 |
Buduje wypowied� poprawna pod wzgl�dem j�zykowym i stylistycznym (stosuje zasady interpunkcji) | ||||
33.4.2 |
0,26 |
Buduje wypowied� poprawna pod wzgl�dem j�zykowym i stylistycznym (stosuje zasady ortografii) | ||||
zadania umiarkowanie trudne 0,50 � 0,69 : 18, 23, 27, 29, 33.2.1
| ||||||
�atwe 0,70 � 0,89 |
5 |
0,83 |
wyszukuje informacje (wyszukuje informacj� z fragmentu tekstu popularnonaukowego) |
historia | ||
7 |
0,85 |
Odnajduje i interpretuje zwi�zki przyczynowo � skutkowe w rozwoju cywilizacyjnym Polski i �wiata (dostrzega skutki wydarzenia historycznego) |
historia | |||
9 |
0,77 |
dostrzega w odczytywanych tekstach �rodki wyrazu i okre�la ich funkcj� (rozpoznaje styl tekstu) |
j. polski | |||
11 |
0,83 |
czyta teksty kultury na poziomie dos�ownym (rozpoznaje znaczenie wyrazu u�ytego w tek�cie) |
WOS j. polski | |||
12 |
0,86 |
czyta teksty kultury na poziomie dos�ownym (rozpoznaje ocen� postawy zawart� i skomentowan� w tek�cie) |
j. polski | |||
14 |
0,76 |
Dostrzega i analizuje konteksty niezb�dne do interpretacji tekst�w kultury (dostrzega kontekst historyczny) |
historia j. polski | |||
15 |
0,88 |
Odnajduje zwi�zki przyczynowo � skutkowe (dostrzega w tek�cie przyczyn� zjawiska) |
historia | |||
16 |
0,85 |
czyta teksty kultury na poziomie przeno�nym (odczytuje sens przys�owia) |
j. polski | |||
22 |
0,81 |
interpretuje teksty kultury (okre�la rol� postaci z wiersza)
|
j. polski | |||
25 |
0,82 |
Analizuje, por�wnuje, porz�dkuje i syntetyzuje informacje zawarte w tekstach kultury (nadaje tytu� fotografii, pos�uguj�c si� odpowiednimi informacjami z wiersza) |
j. polski | |||
26 |
0,74 |
Pos�uguje si� kategoriami i poj�ciami swoistymi dla przedmiot�w humanistycznych (pos�uguje si� poj�ciami z poetyki) |
j. polski | |||
31 |
0,89 |
Wyci�ga wnioski (formu�uje wnioski) |
WOS j. polski | |||
32.1 |
0,84 |
Pisze tekst na zadany temat (podaje informacje wskazane w temacie) |
j. polski | |||
32.3 |
0,82 |
Buduje wypowied� sp�jn� pod wzgl�dem sk�adniowym (zachowuje jednolit� form� wypowiedzi) | ||||
33.1.1 |
0,72 |
Tworzy tekst o charakterze informacyjnym i perswazyjnym dostosowany do sytuacji komunikacyjnej (uwzgl�dnia adresata spoza kraju) |
j. polski | |||
33.1.2 |
0,72 |
Tworzy tekst o charakterze informacyjnym i perswazyjnym dostosowany do sytuacji komunikacyjnej (charakteryzuje wybrana miejscowo�� i prezentuje znajduj�ce si� w niej obiekty) | ||||
33.1.3 |
0,85 |
Tworzy tekst o charakterze informacyjnym i perswazyjnym dostosowany do sytuacji komunikacyjnej (opisuje dok�adnie jeden obiekt) | ||||
33.3.2 |
0,88 |
Tworzy teksty o charakterze informacyjnym lub perswazyjnym, dostosowane do sytuacji komunikacyjnej (pos�uguje si� s�ownictwem w�a�ciwym dla opisu i s�ownictwem perswazyjnym) | ||||
bardzo �atwe 0,90 - 1 |
1 |
0,90 |
Dostrzega i analizuje konteksty niezb�dne do interpretacji tekst�w kultury (okre�la epok� na podstawie informacji z tekstu) |
historia | ||
2 |
0,92 |
Wyszukuje informacje (wyszukuje informacj� z fragmentu tekstu popularnonaukowego) |
historia | |||
3 |
0,99 |
Wyszukuje informacje (wyszukuje informacj� z fragmentu tekstu popularnonaukowego) |
historia | |||
4 |
0,93 |
czyta teksty kultury na poziomie dos�ownym (rozpoznaje dos�owne znaczenie fragmentu tekstu) |
historia | |||
6 |
0,96 |
Wyszukuje informacje (wyszukuje informacj� z fragmentu tekstu popularnonaukowego) |
historia | |||
8 |
0,96 |
czyta teksty kultury na poziomie dos�ownym (rozpoznaje znaczenie znaku graficznego wyst�puj�cego w tek�cie popularnonaukowym) |
j. polski | |||
10 |
0,90 |
Interpretuje teksty kultury, uwzgl�dniaj�c intencje nadawcy (dostrzega intencj� autora tekstu) |
j. polski | |||
13 |
0,93 |
czyta teksty kultury na poziomie dos�ownym (rozpoznaje na rysunku stereotyp zwi�zany z narodowo�ci� postaci) |
j. polski WOS | |||
17 |
0,90 |
Dostrzega i analizuje konteksty (rozpoznaje zapo�yczenie) |
j. polski | |||
19 |
0,98 |
czyta teksty kultury na poziomie przeno�nym (odczytuje sens obraz�w poetyckich wyst�puj�cych w tek�cie) |
j. polski | |||
20 |
0,90 |
Dostrzega w odczytywanych tekstach �rodki wyrazu (rozpoznaje �rodek wyrazu we fragmencie tekstu) |
j. polski | |||
28 |
0,90 |
Wyszukuje informacje (wyszukuje informacje na ilustracji) |
historia | |||
32.2 |
0,93 |
Buduje wypowied� w formie planu (pisze w punktach plan wycieczki) |
j. polski | |||
33.1.4 |
0,91 |
Tworzy tekst o charakterze informacyjnym i perswazyjnym dostosowany do sytuacji komunikacyjnej (uzasadnia w�asne stanowisko) |
j. polski | |||
33.2.2 |
0,95 |
Zna i stosuje zasady organizacji tekstu (zachowuje tr�jdzieln� kompozycj�) | ||||
33.2.3 |
0,97 |
Zna i stosuje zasady organizacji tekstu (tworzy tekst sp�jny , podtrzymuje kontakt z adresatem) | ||||
33.2.4 |
0,96 |
Zna i stosuje zasady organizacji tekstu, tworzy tekst logicznie uporz�dkowany (pisze tekst logicznie uporz�dkowany) | ||||
Cz�� matematyczno - przyrodnicza | ||||||||
Interpretacja �atwo�ci zada� w szkole |
Numer zadania |
Warto�� wska�nika |
Badane czynno�ci |
Przedmiot nauczania | ||||
bardzo trudne 0 � 0,19 |
29.2 |
0,09 |
Pos�uguje si� funkcjami � opisuje funkcje za pomoc� wzor�w (podaje wsp�czynnik proporcjonalno�ci) |
Matematyka Fizyka | ||||
31.3 |
0,19 |
Pos�uguje si� j�zykiem symboli i wyra�e� algebraicznych (oblicza warto�� pr�dko�ci w ruchu jednostajnym) |
Matematyka Fizyka | |||||
34.4 |
0,18 |
Wykonuje obliczenia w r�nych sytuacjach praktycznych (wykonuje dzia�ania na liczbach i jednostkach) |
Matematyka | |||||
trudne 0,20 � 0,49 |
7 |
0,32 |
Wskazuje prawid�owo�ci w procesach, w funkcjonowaniu uk�ad�w i system�w (stosuje zintegrowana wiedze do obja�niania zale�no�ci zachodz�cych mi�dzy populacjami) |
Biologia | ||||
15 |
0,46 |
Wskazuje prawid�owo�ci w procesach, w funkcjonowaniu uk�ad�w i system�w � okre�la warunki jego wyst�powania (przyporz�dkowuje szeroko�� geograficzn� do opisanych zjawisk) |
Geografia | |||||
20 |
0,31 |
Tworzy modele sytuacji problemowej (wskazuje uk�ad r�wna� spe�niony przez warto�ci poszukiwanych indeks�w) |
Chemia | |||||
25 |
0,37 |
Odczytuje informacje przedstawione w formie tabeli (odczytuje z uk�adu okresowego w�a�ciwo�ci pierwiastka) |
Chemia
| |||||
26 |
1 |
0,49 |
Pos�uguje si� j�zykiem symboli i wyra�e� algebraicznych (oblicza mas� atomow� pierwiastka)
|
Chemia | ||||
26 |
2 |
0,47 |
Pos�uguje si� j�zykiem symboli i wyra�e� algebraicznych (odnajduje pierwiastek w uk�adzie okresowym) | |||||
29.1 |
0,39 |
Pos�uguje si� funkcjami � opisuje funkcje za pomoc� wzor�w (okre�la zale�no�� za pomoc� wzoru) |
Matematyka Fizyka | |||||
30 |
2 |
0,21
|
Stosuje techniki tw�rczego rozwi�zywania problem�w � kojarzy r�norodne fakty, obserwacje, wyniki do�wiadcze� i wyci�ga wnioski (okre�la czas � dzie� tygodnia i godzin� w danym punkcie Ziemi) |
Geografia | ||||
31 |
1 |
0,41 |
Pos�uguje si� j�zykiem symboli i wyra�e� algebraicznych (oblicza drog� jako d�ugo�� okr�gu) |
Matematyka Fizyka | ||||
32 |
1 |
0,32 |
0,30 |
Pos�uguje si� j�zykiem symboli i wyra�e� algebraicznych (stosuje wz�r na drog� w ruchu jednostajnym) |
Fizyka | |||
2 |
0,27 |
Pos�uguje si� j�zykiem symboli i wyra�e� algebraicznych (oblicza czas swobodnego spadku cia�a) | ||||||
33 |
2 |
0,47 |
|
Wykonuje obliczenia w sytuacji praktycznej (wykonuje dzia�ania na liczbach i jednostkach) |
Matematyka | |||
34 |
1 |
0,29 |
0,36 |
Pos�uguje si� w�asno�ciami figur (stosuje twierdzenie Pitagorasa) |
Matematyka | |||
2 |
0,30 |
Pos�uguje si� w�asno�ciami figur (oblicza pola powierzchni ca�kowitej ostros�upa) | ||||||
35 |
3 |
0,40 |
Tworzy i realizuje plan rozwi�zania (przeprowadza ci�g oblicze� wed�ug ustalonego planu) |
Matematyka | ||||
35 |
4 |
0,40 |
Tworzy i realizuje plan rozwi�zania (przeprowadza ci�g oblicze� wed�ug ustalonego planu) | |||||
35 |
5 |
0,22 |
Opracowuje wyniki � przedstawia wyniki (przeprowadza ci�g oblicze� wed�ug ustalonego planu) | |||||
zadania umiarkowanie trudne 0,50 � 0,69: 9, 10, 17, 24, 27, 30.1, 31.2, 33.1,34.3, 35 | ||||||||
�atwe 0,70 � 0,89 |
1 |
0,81 |
Wykonuje obliczenia w r�nych sytuacjach praktycznych � stosuje w praktyce w�asno�ci dzia�a� (por�wnuje liczby) |
Matematyk Geografia | ||||
2 |
0,82 |
Wykonuje obliczenia w r�nych sytuacjach praktycznych � operuje procentami (zamiana procent na u�amek) |
Matematyka | |||||
4 |
0,88 |
Wykonuje obliczenia w r�nych sytuacjach praktycznych � operuje procentami (oblicza r�nic� powierzchni kontynent�w) |
Matematyka | |||||
5 |
0,79 |
Stosuje terminy i poj�cia matematyczno � przyrodnicze (czyta ze zrozumieniem tekst i wybiera ilustruj�cy go schemat) |
Biologia | |||||
6 |
0,83 |
Wskazuje prawid�owo�ci w procesach, w funkcjonowaniu uk�ad�w i system�w (okre�la rodzaj zale�no�ci mi�dzy populacjami) |
Biologia | |||||
8 |
0,88 |
Analizuje informacje przedstawione w formie wykresu (analizuje piramid� wiekowa i p�ciow�) |
Biologia | |||||
11 |
0,80 |
Odczytuje informacje z mapy (okre�la kierunki geograficzne) |
Geografia | |||||
12 |
0,85 |
Operuje informacj� � przetwarza informacje (przyporz�dkowuje sk�ad gatunkowy drzew do okre�lonego rodzaju lasu) |
Biologia Geografia | |||||
13 |
0,70 |
Pos�uguje si� w�asno�ciami figur � oblicza miary figur przestrzennych (oblicza obj�to�� walca) |
Matematyka | |||||
14 |
0,72 |
Wykonuje obliczenia w r�nych sytuacjach praktycznych � operuje procentami (oblicza ile procent jednej liczy stanowi druga) |
Matematyka | |||||
16 |
0,76 |
Stosuje terminy i poj�cia matematyczno � przyrodnicze (wskazuje cech� po�udnik�w) |
Geografia | |||||
18 |
0,89 |
Operuje informacj� � por�wnuje informacje (por�wnuje w�a�ciwo�ci substancji na podstawie skali pH) |
Chemia | |||||
19 |
0,87 |
Operuje informacj� � interpretuje informacje (okre�la odczyn substancji wg skali pH) |
Chemia | |||||
21 |
0,82 |
Wykorzystuje zasady i prawa do obja�niania zjawisk (okre�la jasno�� �wiecenia �ar�wki na podstawie prawa Kirchhoffa) |
Fizyka | |||||
22 |
0,75 |
Pos�uguje si� j�zykiem symboli i wyra�e� algebraicznych � zapisuje zwi�zki i procesy za pomoc� r�wna� (oblicza op�r obwodu na podstawie prawa Ohma) |
Fizyka | |||||
23 |
0,86 |
Operuje informacj� � analizuje informacje (okre�la w�a�ciwo�ci pierwiastk�w na podstawie szeregu aktywno�ci chemicznej metali) |
Chemia | |||||
35.1 |
0,71 |
Analizuje sytuacj� problemow� � okre�la warto�ci dane i szukane (okre�la zale�no�ci miedzy wielko�ciami danymi i szukanymi) |
Matematyka | |||||
35.2 |
0,83 |
Analizuje sytuacj� problemow� � okre�la warto�ci dane i szukane (okre�la zale�no�ci miedzy wielko�ciami danymi i szukanymi) | ||||||
bardzo �atwe 0,90 - 1 |
3 |
0,90 |
Wykonuje obliczenia w r�nych sytuacjach praktycznych � operuje procentami (oblicza procent danej liczby) |
Matematyka | ||||
28 |
0,97 |
Pos�uguje si� funkcjami � analizuje funkcje przedstawione w r�nej postaci i wyci�ga wnioski (oblicza warto�� funkcji liniowej) |
Matematyka | |||||
XV. Tabela zawiera wyniki uczni�w naszej szko�y w latach 2002, 2003, 2004 i 2005
Uwaga: R�nice rz�du 0,01 wynikaj� z przybli�e�
1. Cz�� humanistyczna
wska�niki |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 | |
Liczba uczni�w |
169 |
208 |
183 |
192 | |
�atwo�� zestawu |
0,63 |
0,66 |
0,6 |
0,72 | |
�atwo�� standardu |
I |
0,74 |
0,80 |
0,66 |
0,83 |
II |
0,52 |
0,52 |
0,54 |
0,62 | |
�rednia M |
31,5 |
33 |
32 |
36,21 | |
Modalna Mo |
33, 35, 36 |
35 |
32 |
40 | |
Mediana Me |
33 |
34 |
31 |
38 | |
Najwy�szy wynik |
45 |
46 |
45 |
50 | |
Najni�szy wynik |
10 |
12 |
6 |
9 | |
Rozst�p |
35 |
34 |
39 |
42 | |
|
|
|
|
|
Diagram przedstawia �atwo�� standard�w w naszej szkole w latach 2002, 2003, 2004 i 2005 - cz�� humanistyczna.
XVI. Tabela zawiera �atwo�ci zestawu i �atwo�ci standard�w uczni�w naszej szko�y na tle wojew�dztwa i gminy � cz�� humanistyczna.
rok |
wska�niki |
woj. |
gmina |
szko�a | |
2002 |
�atwo�� zestawu |
0,62 |
0,64 |
0,63 | |
�atwo�� standard�w |
I |
0,70 |
0,72 |
0,74 | |
II |
0,54 |
0,56 |
0,52 | ||
2003 |
�atwo�� zestawu |
0,66 |
0,66 |
0,66 | |
�atwo�� standard�w |
I |
0,79 |
0,80 |
0,80 | |
II |
0,52 |
0,52 |
0,52 | ||
2004 |
�atwo�� zestawu |
0,56 |
0,57 |
0,60 | |
�atwo�� standard�w |
I |
0,62 |
0,63 |
0,66 | |
II |
0,50 |
0,50 |
0,54 | ||
2005 |
�atwo�� zestawu |
0,67 |
0,67 |
0,72 | |
�atwo�� standard�w |
I |
0,76 |
0,78 |
0,83 | |
II |
0,54 |
0,56 |
0,62 |
Diagram �atwo�ci standardu I naszej szko�y na tle wojew�dztwa i gminy w latach 2002, 2003, 2004 i 2005 � cz�� humanistyczna.
Diagram �atwo�ci standardu II naszej szko�y na tle wojew�dztwa i gminy w latach 2002, 2003, 2004 i 2005 � cz�� humanistyczna.
Diagram �atwo�ci zestawu egzaminacyjnego dla uczni�w naszej szko�y na tle wojew�dztwa i gminy � cz�� humanistyczna.
2. Cz�� matematyczno - przyrodnicza
wska�niki |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 | |
Liczba uczni�w |
169 |
208 |
183 |
192 | |
�atwo�� zestawu |
0,55 |
0,6 |
0,53 |
0,58 | |
�atwo�� standardu |
I |
0,71 |
0,65 |
0,59 |
0,63 |
II |
0,68 |
0,56 |
0,77 |
0,71 | |
III |
0,56 |
0,48 |
0,60 |
0,49 | |
IV |
0,26 |
0,37 |
0,44 |
0,45 | |
�rednia M |
27,5 |
30 |
26,6 |
28,82 | |
Modalna Mo |
26 |
38 |
18, 25, 26 |
18, 29, 31 | |
Mediana Me |
28 |
34,5 |
26 |
29 | |
Najwy�szy wynik |
45 |
50 |
50 |
50 | |
Najni�szy wynik |
10 |
8 |
5 |
6 | |
Rozst�p |
35 |
42 |
45 |
45 |
Diagram przedstawia �atwo�� standard�w w naszej szkole w latach 2002, 2003, 2004 i 2005 - cz�� matematyczno � przyrodnicza.
Tabela zawiera �atwo�ci zestawu i �atwo�ci standard�w uczni�w naszej szko�y na tle wojew�dztwa i gminy � cz�� matematyczno � przyrodnicza.
rok |
wska�niki |
woj. |
gmina |
szko�a | |
2002 |
�atwo�� zestawu |
0,52 |
0,55 |
0,55 | |
�atwo�� standard�w |
I |
0,61 |
0,66 |
0,71 | |
II |
0,65 |
0,67 |
0,68 | ||
III |
0,52 |
0,54 |
0,56 | ||
IV |
0,29 |
0,31 |
0,26 | ||
2003 |
�atwo�� zestawu |
0,49 |
0,56 |
0,60 | |
�atwo�� standard�w |
I |
0,49 |
0,56 |
0,59 | |
II |
0,70 |
0,75 |
0,77 | ||
III |
0,48 |
0,54 |
0,60 | ||
IV |
0,28 |
0,37 |
0,44 | ||
2004 |
�atwo�� zestawu |
0,46 |
0,49 |
0,52 | |
�atwo�� standard�w |
I |
0,57 |
0,61 |
0,65 | |
II |
0,51 |
0,54 |
0,56 | ||
III |
0,45 |
0,46 |
0,48 | ||
IV |
0,30 |
0,33 |
0,37 | ||
2005 |
�atwo�� zestawu |
0,47 |
0,51 |
0,57 | |
�atwo�� standard�w |
I |
0,52 |
0,55 |
0,63 | |
II |
0,63 |
0,66 |
0,71 | ||
III |
0,39 |
0,42 |
0,49 | ||
IV |
0,35 |
0,40 |
0,45 |
Diagram �atwo�ci standardu I naszej szko�y na tle wojew�dztwa i gminy w latach 2002, 2003, 2004 i 2005 � cz�� matematyczno � przyrodnicza.
Diagram �atwo�ci standardu II naszej szko�y na tle wojew�dztwa i gminy w latach 2002, 2003, 2004 i 2005 � cz�� matematyczno � przyrodnicza.
Diagram �atwo�ci standardu III naszej szko�y na tle wojew�dztwa i gminy w latach 2002, 2003, 2004 i 2005 � cz�� matematyczno � przyrodnicza.
Diagram �atwo�ci standardu IV naszej szko�y na tle wojew�dztwa i gminy w latach 2002, 2003, 2004 i 2005 � cz�� matematyczno � przyrodnicza.
Diagram �atwo�ci zestawu egzaminacyjnego uczni�w naszej szko�y na tle wojew�dztwa i gminy � cz�� matematyczno � przyrodnicza.
XVII. Tabela zawiera standardy obj�te planem naprawczym w roku szkolnym 2004/2005 oraz �atwo�ci standard�w uczni�w naszej szko�y w roku 2004 i 2005.
cz�� humanistyczna
Standard obj�ty planem naprawczym w roku szk. 2004/05
|
Przedmioty, na kt�rych g��wnie realizowano plan naprawczy danego standardu |
�atwo�ci standard�w | ||
2004 |
2005 | |||
I Czytanie i odbi�r tekst�w kultury |
I.1. Czyta teksty kultury |
historia |
0,70 |
0,84 |
I.6Dostrzega i analizuje konteksty niezb�dne do interpretacji tekst�w |
j. polski historia plastyka muzyka religia
|
0,55 |
0,77 | |
II. Tworzenie w�asnego tekstu |
II.1Buduje wypowiedzi poprawne pod wzgl�dem j�zykowym i stylistycznym w r�nych formach |
j. polski historia i WOS j. obcy plastyka muzyka religia
|
0,30 |
0,35 |
II. 5Formu�uje, porz�dkuje i warto�ciuje argumenty uzasadniaj�ce stanowisko w�asne lub cudze |
historia i WOS plastyka muzyka religia |
0,51 |
0,31 | |
II.6Analizuje, por�wnuje, porz�dkuje i syntetyzuje zawarte w tekstach kultury |
historia i WOS j. obcy plastyka muzyka religia
|
0,58 |
0,73 | |
II. 7Dokonuje celowych operacji na tek�cie |
j. polski j. obcy |
0,46 |
0,41 | |
II.8 Wypowiada si� na temat zwi�zk�w mi�dzy kultur� rodzim� a innymi kr�gami kulturowymi |
j. polski plastyka |
0,27 |
Zakres nie badany |
cz�� matematyczno � przyrodnicza
Standard obj�ty planem naprawczym w roku szk. 2004/05
|
Przedmioty, na kt�rych g��wnie realizowano plan naprawczy danego standardu |
�atwo�ci standard�w | ||
I Umiej�tne stosowanie termin�w, poj�� i procedur z zakresu przedmiot�w matematyczno � przyrodniczych niezb�dnych w praktyce �yciowej i dalszym kszta�ceniu |
I.1. Stosuje terminy i poj�cia matematyczno - przyrodnicze |
matematyka fizyka chemia biologia
|
0,66 |
0,77 |
I.2Wykonuje obliczenia w r�nych sytuacjach praktycznych |
geografia matematyka fizyka chemia technika
|
0,67 |
0,67 | |
I.3 Pos�uguje si� w�asno�ciami figur |
matematyka |
0,52 |
0,47 | |
II. Wyszukiwanie i stosowanie informacji |
II.1 Odczytuje informacje |
informatyka
|
0,60 |
0,58 |
II.2Operuje informacj� |
matematyka fizyka chemia biologia geografia technika
|
0,57 |
0,75 | |
III. Wskazywanie i opisywanie fakt�w, zwi�zk�w i zale�no�ci w szczeg�lno�ci przyczynowo � skutkowych, funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych |
III.1wskazuje prawid�owo�ci w procesach, w funkcjonowaniu uk�ad�w i system�w |
fizyka chemia geografia |
0,59 |
0,61 |
III.2Pos�uguje si� j�zykiem symboli i wyra�e� algebraicznych |
matematyka fizyka chemia geografia
|
0,41 |
0,48 | |
III.3Pos�uguje si� funkcjami |
Matematyka
|
Zakres nie badany |
Zakres nie badany | |
III.4stosuje zintegrowan� wiedz� do obja�niania zjawisk przyrodniczych |
fizyka biologia geografia kultura fizyczna
|
0,36 |
Zakres nie badany | |
IV. Stosowanie zintegrowanej wiedzy i umiej�tno�ci do rozwi�zywania problem�w |
IV.1 stosuje techniki tw�rczego rozwi�zywania problem�w |
biologia chemia |
Zakres nie badany |
0,36 |
IV.2 analizuje sytuacj� problemow� |
matematyka fizyka biologia geografia
|
0,41 |
0,77 | |
IV.3tworzy modele sytuacji problemowej |
biologia |
Zakres nie badany |
0,31 | |
IV.4tworzy i realizuje plan rozwi�zania |
matematyka fizyka biologia geografia
|
0,34 |
0,40 | |
IV.5opracowuje wyniki |
matematyka biologia informatyka
|
Zakres nie badany |
0,22 |
Diagram przedstawia standardy obj�te planem naprawczym w roku szk. 2004/05 - cz�� humanistyczna - por�wnanie �atwo�ci standard�w w roku 2004 i 2005
Diagram przedstawia standardy obj�te planem naprawczym w roku szk. 2004/05 - cz�� matematyczno - przyrodnicza - por�wnanie �atwo�ci standard�w w roku 2004 i 2005