opracowa�a mgr Ewa Flis

Raport z egzaminu gimnazjalnego 2005

przeprowadzonego w Gimnazjum nr 1 w Wodzis�awiu �l�skim

 

 

I.                     Do egzaminu przyst�pi�o 192 uczni�w.

 

II.                   Zestawy sprawdza�y umiej�tno�ci i wiadomo�ci opisane w nast�puj�cych obszarach standard�w egzaminacyjnych:

1.      Cz�� humanistyczna

a)      czytanie i odbi�r tekst�w kultury (I)

b)      tworzenie w�asnego tekstu (II)

2.      Cz�� matematyczno � przyrodnicza

a)      umiej�tne stosowanie termin�w, poj�� i procedur z zakresu przedmiot�w matematyczno � przyrodniczych niezb�dnych w praktyce �yciowej i dalszym kszta�ceniu (I)

b)      wyszukiwanie informacji (II)

c)      wskazywanie i opisywanie fakt�w, zwi�zk�w i zale�no�ci, w szczeg�lno�ci przyczynowo � skutkowych, funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych (III)

d)      stosowanie zintegrowanej wiedzy i umiej�tno�ci do rozwi�zywania problem�w (IV)

 

III.                  Wyniki egzaminu przedstawione na dziewi�ciopunktowej znormalizowanej skali staninowej po zgrupowaniu w trzy przedzia�y (niski od 0 do 27 pkt, �redni od 28 do 40 pkt, wysoki od 41 do 50 pkt.) pokazuj�, �e

 

I.                     w cz�ci H wynik najni�szy, bardzo niski i niski uzyska�o w szkole 9, 89 % uczni�w (w gminie    19, 63 %, w powiecie 23, 6 %, w wojew�dztwie 22, 05 %), wynik �redni uzyska�o w szkole 63, 54 % (w gminie 62, 33 %, w powiecie 61, 75 %, w wojew�dztwie 56, 11 %), a wyniki wysoki, bardzo wysoki i najwy�szy uzyska�o w szkole 26, 55 % (w gminie 18, 03 %, w powiecie 14, 64 %, w wojew�dztwie 21, 84 %).

 

 

 

 

2.         W cz�ci MP wynik najni�szy, bardzo niski i niski uzyska�o w szkole 10, 42 % uczni�w (w gminie 29,26 %, w powiecie 21, 2 %, w wojew�dztwie 23, 26 %), wynik �redni uzyska�o w szkole 55, 2% (w gminie 53, 96 %, w powiecie 55, 67 %, w wojew�dztwie 54, 59 %), a wyniki wysoki, bardzo wysoki i najwy�szy uzyska�o w szkole 34, 38 % (w gminie 27, 2 %, w powiecie 23, 11 %, w wojew�dztwie 22, 15 %).

                                .

W wojew�dztwie �l�skim uczniowie w cz�ci H najcz�ciej uzyskiwali wynik w 5 staninie (23, 41 %). W szkole r�wnie� wyniki najcz�stsze uczniowie uzyskali w 5 staninie ( 29, 69 %), (natomiast w cz�ci MP w wojew�dztwie uczniowie najcz�ciej uzyskiwali wynik w 6 staninie (19, 38 %), w szkole r�wnie�  (27,08 %).

 

 

Wyniki dotycz�ce zestawu egzaminacyjnego

 

IV.                Modalna, czyli wynik najcz�stszy w cz�ci H wynosi w wojew�dztwie wynosi 38 pkt., a w szkole 40 pkt. , w cz�ci MP w wojew�dztwie wynosi 20 pkt., w szkole 18, 29 i 31 (po 11 uczni�w).

 

V.                  Mediana, czyli wynik �rodkowy w wojew�dztwie w cz�ci H wynosi 35, w szkole 38, w cz�ci MP w woj. 23, w szkole 29.

 

VI.                Wynik �redni w wojew�dztwie w cz�ci H wynosi 33, 59 w szkole 36, 21 w cz�ci MP w woj. 24,03  w szkole 28, 82

 

VII.               Wynik najwy�szy uzyskany przez uczni�w w wojew�dztwie w cz�ci H wynosi 50, w szkole r�wnie�  50, w cz�ci MP w woj. 50, w szkole tak�e 50.

 

VIII.             Wynik najni�szy uzyskany przez uczni�w w wojew�dztwie w cz�ci H wynosi 2, w szkole 9, w cz�ci MP w woj. 2, w szkole 6.

 

IX.                Rozst�p wynik�w w wojew�dztwie w cz�ci H wynosi 50, w szkole 42, w cz�ci MP w woj. 49, w szkole 45.

 

X.                  Wska�nik �atwo�ci dla zestawu cz�ci H w wojew�dztwie wynosi 0,67 (stopie� osi�gni�� � ni�ej zadowalaj�cy, zestaw zada� egzaminacyjnych � umiarkowanie trudny) w szkole 0,72 (stopie� osi�gni�� � zadowalaj�cy, zestaw zada� egzaminacyjnych � �atwy); w cz�ci MP wska�nik �atwo�ci zestawu w woj. wynosi 0,48 (stopie� osi�gni�� � niski, zestaw zada� egzaminacyjnych � trudny), w szkole wska�nik �atwo�ci wynosi 0,57 (stopie� osi�gni�� � ni�ej zadowalaj�cy, zestaw zada� egzaminacyjnych � umiarkowanie trudny) 

 

Diagram przedstawia por�wnanie �atwo�ci zestawu cz�� H i MP w por�wnaniu z wojew�dztwem

 

 

Wyniki dotycz�ce standard�w

 

XI.                Przeprowadzony egzamin wskazuje na jakim poziomie uczniowie ko�cz�cy gimnazjum opanowali umiej�tno�ci w zakresie okre�lonych standard�w.

 

1.      �atwo�� standard�w w cz�ci H wynosi

 

a)      I    w wojew�dztwie  0,76   w szkole � 0, 83 

b)     II   w wojew�dztwie  0,58   w szkole � 0, 62

 

2.      �atwo�� standard�w w cz�ci MP wynosi

 

a)      I      w wojew�dztwie  0,52   w szkole � 0, 63

b)      II     w wojew�dztwie  0,63   w szkole � 0, 71

c)      III   w wojew�dztwie  0,39   w szkole � 0, 49

d)      IV   w wojew�dztwie  0,35   w szkole � 0, 45

 

Diagram �atwo�ci standard�w na tle wojew�dztwa i gminy.

XII.               �atwo�� badanych czynno�ci w zakresie standardu:

 

Cz�� humanistyczna

 

Lp.

 

 

Badane czynno�ci

 

standard

 

Numery zada�

 

Warto�� wska�nika �atwo�ci w wojew�dztwie

 

Warto�� wska�nika �atwo�ci poszczeg�lnych zada� w gimnazjum

 

Warto�� wska�nika �atwo�ci w gimnazjum

 

 

1

 

 

Czyta teksty kultury na poziomie dos�ownym i przeno�nym

 

 

 

 

I/1

 

4, 8, 11, 12, 13, 16, 19, 24

 

0,77

0,93

0,96

0,83

0,86   

0,93

0,85

0,98

0,40

0,84

 

 

2

Interpretuje teksty kultury pod k�tem wskazanego problemu lub z uwzgl�dnieniem intencji nadawcy, odr�nia fakty od opinii, dostrzega warto�ciowanie w tekstach kultury

 

 

I/2

10, 22

0,81

0,90

0,81

0,85

 

3

 

Wyszukuje informacje zawarte w tekstach popularnonaukowych lub literackich

 

 

I/3

2,  3, 5, 6, 28

0,86

0,92

0,99

0,83

0,96

0,90

0,92

 

4

Rozpoznaje �rodki artystyczne s�u��ce okre�lonej funkcji w utworze literackim

 

I/4

9, 20, 23

0,63

0,77

0,90

0,52

0,73

5

Odnajduje i interpretuje zwi�zki przyczynowo skutkowe

 

I/5

7, 15

0,79

0,85

0,88

0,86

 

 

6

Dostrzega i analizuje kontekst historyczny, plastyczny, literacki, religijny i filozoficzny do interpretacji tekst�w kultury

 

 

I/6

1, 14, 17, 18, 27

0,70

0,90

0,76

0,90

0,68

0,59

0,77

 

 

 

7

Buduje wypowiedzi poprawne pod wzgl�dem j�zykowym i stylistycznym w nast�puj�cych formach: (...) zaproszenie, rozprawka (pisze poprawnie pod wzgl�dem j�zykowym, przestrzega zasad ortografii i interpunkcji)

 

 

 

II/1

 32.2, 32.4, 33.3.1, 33.4

0,32

 0,93

0,06

0,23

0,21

0,35

8

Pos�uguje si� terminami typowymi dla przedmiot�w humanistycznych

 

II/2

26

0,57

0,74

0,74

 

9

Tworzy teksty o charakterze perswazyjnym lub informacyjnym, dostosowane do sytuacji komunikacyjnej

 

 

II/3

33.1, 33.3.2

0,79

0,80

0,88

0,84

 

 

10

Pisze tekst na zadany temat, zna i stosuje zasady organizacji tekstu, tworzy tekst na zadany temat sp�jny pod wzgl�dem logicznym i sk�adniowym

 

 

II/4

32.1, 32.3, 33.2

0,79

0,84

0,82

0,89

0,85

 

11

Formu�uje, porz�dkuje i warto�ciuje argumenty uzasadniaj�ce stanowisko w�asne lub cudze

 

 

II/5

21

0,25

0,31

0,31

 

12

Analizuje, por�wnuje, porz�dkuje i syntetyzuje informacje zawarte w tekstach kultury

 

II/6

 25, 29

 

0,63

0,82

0,65

 

0,73

 

13

Dokonuje celowych operacji na tek�cie � przekszta�ca stylistycznie

 

II/7

30

0,37

0,41

0,41

14

Wyci�ga wnioski

II/9

31

0,81

0,89

0,89

 

Cz�� Matematyczno � przyrodnicza

 

Lp.

 

Badane czynno�ci

 

standard

 

Numery zada�

Warto�� wska�nika �atwo�ci w wojew�dztwie

Warto�� wska�nika �atwo�ci poszczeg�lnych zada� w gimnazjum

 

Warto�� wska�nika �atwo�ci w gimnazjum

1

Stosuje terminy i poj�cia matematyczno - przyrodnicze

 

I/1

5, 16

0,71

0,79

0,76

0,77

 

 

2

 

 

Wykonuje obliczenie w sytuacjach praktycznych, w tym :stosuje w praktyce w�asno�ci dzia�a�, operuje procentami, pos�uguje si� jednostkami miar

 

 

 

 

I/2

1, 2, 3, 4, 14, 17, 33.1.2, 34.1.3, 34.1.4

0,55

0,81

0,82

0,90

0,88

0,72

0,56

0,47

0,67

0,18

0,67

 

3

Pos�uguje si� w�a�ciwo�ciami figur, w tym oblicza miary figur p�askich

 

I/3

13, 33.1.1, 34.1.1, 34.1.2

0,36

0,70

0,59

0,29

0,30

0,47

 

4

Odczytuje informacje przedstawione w formie rysunku /tabela, mapa/

 

II/1

11, 25

0,54

0,80

0,37

0,58

 

 

 

5

 

 

 

Operuje informacja, w tym: analizuje, przetwarza, interpretuje i por�wnuje informacje

 

 

 

 

II/2

 8, 9, 10, 12, 18, 19, 23, 24, 27

0,65

0,88

0,62

0,63

0,85

0,89

0,87

0,86

0,58

0,57

0,75

 

 

6

Wskazuje prawid�owo�ci w procesach, w funkcjonowaniu uk�ad�w i system�w, w tym wskazuje warunki funkcjonowania proces�w, wykorzystuje zasady i prawa do obja�nienia proces�w

 

 

III/1

6, 7, 15, 21

0,60

0,83

0,32

0,46

0,82

0,61

 

 

7

Pos�uguje si� j�zykiem symboli i wyra�e� algebraicznych, w tym; zapisuje przebieg reakcji za pomoc� r�wna� chemicznych, zwi�zki miedzy wielko�ciami za pomoc� r�wna�

 

 

III/2

22, 26, 31, 32

0,27

0,75

0,48

0,38

0,30

0,48

8

 Pos�uguje si� funkcjami

 

III/3

28, 29

0,40

0,97

0,24

0,60

9

Stosuje techniki tw�rczego rozwi�zywania problem�w

 

IV/1

30

0,30

0,36

0,36

 

10

Analizuje sytuacj� problemow�, w tym: okre�la dane i szukane, okre�la cel

 

IV/2

35.1.1, 35.1.2

0,59

0,71

0,83

0,77

11

Tworzy modele sytuacji problemowej

 

IV/3

20

0,32

0,31

0,31

 

12

Tworzy i realizuje plan rozwi�zania, w tym: uk�ada i rozwi�zuje procedury osi�gania celu

 

IV/ 4

35.1.3, 35.1.4

0,29

0,40

0,40

0,40

13

Opracowuje wyniki � przedstawia wyniki

 

IV/5

35.1.5

0,15

0,22

0,22

 

 

 

Diagramy �atwo�ci badanych czynno�ci w zakresie standardu na tle wojew�dztwa:

 

Cz�� humanistyczna:

Cz�� matematyczno � przyrodnicza:

Z diagramu wida�, �e uczniowie prawie we wszystkich standardach uzyskali wyniki wy�sze ni� �redni wynik w wojew�dztwie � wyj�tek stanowi standard  IV/3  w cz�ci MP (tworzy modele sytuacji problemowej ). 

 

 

Wyniki dotycz�ce zada� 

 

XIII.             Analiza tabeli zawieraj�cej wyniki o zadaniach pozwala ustali�, co dla uczni�w by�o trudne i s�abiej opanowane, czyli co wymaga dodatkowych �wicze� lub zmiany sposobu nauczania, uczenia si�.

 

Cz�� humanistyczna

interpretacja

 

bardzo trudne

 

trudne

umiarkowanie trudne

 

�atwe

bardzo �atwe

warto�� wska�nika

 

 

0 � 0,19

 

0,20 � 0,49

 

0,50 � 0,69

 

0,70 � 0,89

 

0,90 - 1

 

numery zada� - wojew�dztwo

 

zamkni�te

 

brak

 

brak

 

9, 18

1, 2, 4, 5, 7, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 20

3, 6, 8, 19

otwarte

brak

21, 23, 24, 30

26, 27, 29, 32, 33

22, 25, 28, 31

brak

 

numery zada� - szko�a

 

zamkni�te

 

brak

 

brak

 

18

 

5, 7, 9, 11, 12, 14, 15, 16

1, 2, 3, 4, 6, 8, 10, 13, 17, 19, 20

otwarte

brak

21, 24, 30

23, 27, 29, 32, 33

22, 25, 26, 31

28

 

1.      Zadania, kt�re jako ca�o�� okaza�y si� �atwiejsze dla uczni�w naszego gimnazjum ni� dla og�u uczni�w w wojew�dztwie:

 

                     1, 2, 4, 9, 10, 13, 17, 20, 23, 26 i  28

 

2.      Zadania, kt�re jako ca�o�� okaza�y si� trudniejsze dla uczni�w naszego gimnazjum ni� dla og�u uczni�w w wojew�dztwie: brak

 

 

 

Cz�� mat. - przyrodnicza

interpretacja

 

bardzo trudne

 

trudne

umiarkowanie trudne

 

�atwe

bardzo �atwe

warto�� wska�nika

 

 

0 � 0,19

 

0,20 � 0,49

 

0,50 � 0,69

 

0,70 � 0,89

 

0,90 - 1

numery zada� - wojew�dztwo

 

zamkni�te

 

brak

7, 15, 17, 20, 22, 25

9, 10, 13, 14, 16, 24

1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 11, 12, 18, 19, 21, 23

 

brak

 

otwarte

 

 29, 32

26, 27, 30, 31, 33, 34, 35

 

brak

 

brak

 

28

 

numery zada� - szko�a

 

 

zamkni�te

 

brak

 

7, 15, 20, 25

 

9, 10, 17, 24

1, 2, 4, 5, 6, 8, 11, 12, 13, 14, 16, 18, 19, 21, 22, 23

 

3

 

otwarte

 

brak

26, 29, 30, 31, 32, 34

27, 33, 35

 

brak

 

28

 

3.      Zadania, kt�re jako ca�o�� okaza�y si� �atwiejsze dla uczni�w naszego gimnazjum ni� dla og�u uczni�w w wojew�dztwie:

 

                      3, 13, 14, 16, 17, 22, 27, 29, 32, 33, 35

             

                    Zadanie 22 okaza�o si� trudne dla uczni�w w woj. , w naszym gimnazjum � �atwe.

 

4.   Zadania, kt�re jako ca�o�� okaza�y si� trudniejsze dla uczni�w naszego gimnazjum ni� dla og�u uczni�w w    wojew�dztwie:  brak

 

 

 

XIV.

 

Tabela zawiera zadania obejmuj�ce badane czynno�ci z podzia�em na stopie� opanowania wiadomo�ci                 i umiej�tno�ci - dla uczni�w naszego gimnazjum z podzia�em na cz�ci zada�:

 

Cz�� humanistyczna

Interpretacja �atwo�ci zada� w szkole

Numer zadania

Warto�� wska�nika

Badane czynno�ci

Przedmiot nauczania

 

bardzo trudne

0 � 0,19

 

 32.4

 

 0,06

Buduje wypowied� poprawna pod wzgl�dem j�zykowym i stylistycznym (poprawnie stosuje zasady ortografii i interpunkcji) 

 

 j. polski

33.4.3

0,16

Buduje wypowied� poprawna pod wzgl�dem j�zykowym i stylistycznym (pisze w spos�b czytelny)

j. polski

trudne

0,20 � 0,49

21

0,31

Formu�uje argumenty (uzasadnia u�ycie znaku interpunkcyjnego w tek�cie poetyckim)

j. polski

24

0,40

Czyta teksty kultury na poziomie przeno�nym (odczytuje przeno�ny sens cytatu)

j. polski

30

0,41

 Dokonuje celowych operacji na tek�cie (zast�puje wyraz w nazwie motywu przewodniego arkusza jego odpowiednikiem)

j. polski

historia

33.3.1

0,23

Buduje wypowied� poprawna pod wzgl�dem j�zykowym i stylistycznym (pisze poprawnie pod wzgl�dem sk�adniowym, leksykalnym, fleksyjnym, frazeologicznym)

j. polski

 

33.4.1

0,20

Buduje wypowied� poprawna pod wzgl�dem j�zykowym i stylistycznym (stosuje zasady interpunkcji)

33.4.2

0,26

Buduje wypowied� poprawna pod wzgl�dem j�zykowym i stylistycznym (stosuje zasady ortografii)

 

zadania umiarkowanie trudne 0,50 � 0,69 :    18, 23, 27, 29,  33.2.1

 

 

�atwe

0,70 � 0,89

 5

0,83

wyszukuje informacje (wyszukuje informacj� z fragmentu tekstu  popularnonaukowego)

historia

7

 0,85

Odnajduje i interpretuje zwi�zki przyczynowo � skutkowe w rozwoju cywilizacyjnym Polski i �wiata (dostrzega skutki wydarzenia historycznego)

historia

9

 0,77

dostrzega w odczytywanych tekstach �rodki wyrazu i okre�la ich funkcj� (rozpoznaje styl tekstu)

j. polski

11

0,83

czyta teksty kultury na poziomie dos�ownym (rozpoznaje znaczenie wyrazu u�ytego w tek�cie)

WOS

j. polski

12

0,86

czyta teksty kultury na poziomie dos�ownym (rozpoznaje ocen� postawy zawart� i skomentowan� w tek�cie)

j. polski

14

0,76

Dostrzega i analizuje konteksty niezb�dne do interpretacji tekst�w kultury (dostrzega kontekst historyczny)

historia

j. polski

15

0,88

Odnajduje zwi�zki przyczynowo � skutkowe (dostrzega w tek�cie przyczyn� zjawiska)

historia

16

0,85

czyta teksty kultury na poziomie przeno�nym (odczytuje sens przys�owia)

j. polski

22

0,81

interpretuje teksty kultury (okre�la rol� postaci z wiersza)

 

j. polski

25

0,82

 Analizuje, por�wnuje, porz�dkuje i syntetyzuje informacje zawarte w tekstach kultury (nadaje tytu� fotografii, pos�uguj�c si� odpowiednimi informacjami z wiersza)

j. polski

26

0,74

 Pos�uguje si� kategoriami i poj�ciami swoistymi dla przedmiot�w humanistycznych (pos�uguje si� poj�ciami z poetyki)

j. polski

31

0,89

 Wyci�ga wnioski (formu�uje wnioski)

 WOS

j. polski

32.1

0,84

Pisze tekst na zadany temat (podaje informacje wskazane w temacie)

j. polski

32.3

0,82

Buduje wypowied� sp�jn� pod wzgl�dem sk�adniowym (zachowuje jednolit� form� wypowiedzi)

33.1.1

0,72

Tworzy tekst o charakterze informacyjnym i perswazyjnym dostosowany do sytuacji komunikacyjnej (uwzgl�dnia adresata spoza kraju)

j. polski

33.1.2

0,72

Tworzy tekst o charakterze informacyjnym i perswazyjnym dostosowany do sytuacji komunikacyjnej (charakteryzuje wybrana miejscowo�� i prezentuje znajduj�ce si� w niej obiekty)

33.1.3

0,85

Tworzy tekst o charakterze informacyjnym i perswazyjnym dostosowany do sytuacji komunikacyjnej (opisuje dok�adnie jeden obiekt)

33.3.2

0,88

Tworzy teksty o charakterze informacyjnym lub perswazyjnym, dostosowane do sytuacji komunikacyjnej (pos�uguje si� s�ownictwem w�a�ciwym dla opisu i s�ownictwem perswazyjnym)

bardzo �atwe

0,90 - 1

1

0,90

Dostrzega i analizuje konteksty niezb�dne do interpretacji tekst�w kultury (okre�la epok� na podstawie informacji z tekstu)

 historia

2

0,92

Wyszukuje informacje (wyszukuje informacj� z fragmentu tekstu popularnonaukowego)

 historia

 3

 

0,99

 Wyszukuje informacje (wyszukuje informacj� z fragmentu tekstu popularnonaukowego)

 historia

4

  

0,93

czyta teksty kultury na poziomie dos�ownym (rozpoznaje dos�owne znaczenie fragmentu tekstu)

historia

6

0,96

Wyszukuje informacje (wyszukuje informacj� z fragmentu tekstu popularnonaukowego)

historia

8

0,96

 czyta teksty kultury na poziomie dos�ownym (rozpoznaje znaczenie znaku graficznego wyst�puj�cego w tek�cie popularnonaukowym)

j. polski

10

0,90

Interpretuje teksty kultury, uwzgl�dniaj�c intencje nadawcy (dostrzega intencj� autora tekstu)

j. polski

13

0,93

czyta teksty kultury na poziomie dos�ownym (rozpoznaje na rysunku stereotyp zwi�zany z narodowo�ci� postaci)

j. polski

WOS

17

0,90

 Dostrzega i analizuje konteksty (rozpoznaje zapo�yczenie)

j. polski

19

0,98

czyta teksty kultury na poziomie przeno�nym (odczytuje sens obraz�w poetyckich wyst�puj�cych w tek�cie)

j. polski

20

0,90

 Dostrzega w odczytywanych tekstach �rodki wyrazu (rozpoznaje �rodek wyrazu we fragmencie tekstu)

j. polski

28

0,90

 Wyszukuje informacje (wyszukuje informacje na ilustracji)

historia

32.2

0,93

Buduje wypowied� w formie planu (pisze w punktach plan wycieczki)

j. polski

33.1.4

0,91

Tworzy tekst o charakterze informacyjnym i perswazyjnym dostosowany do sytuacji komunikacyjnej   (uzasadnia w�asne stanowisko)

j. polski

33.2.2

0,95

Zna i stosuje zasady organizacji tekstu (zachowuje tr�jdzieln� kompozycj�)

33.2.3

0,97

Zna i stosuje zasady organizacji tekstu (tworzy tekst sp�jny , podtrzymuje kontakt z adresatem)

33.2.4

0,96

Zna i stosuje zasady organizacji tekstu, tworzy tekst logicznie uporz�dkowany (pisze tekst logicznie uporz�dkowany)

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cz�� matematyczno - przyrodnicza

Interpretacja �atwo�ci zada� w szkole

Numer zadania

Warto�� wska�nika

Badane czynno�ci

Przedmiot nauczania

bardzo trudne

0 � 0,19

 

 29.2

 

0,09

Pos�uguje si� funkcjami � opisuje funkcje za pomoc� wzor�w (podaje wsp�czynnik proporcjonalno�ci)

Matematyka

Fizyka

 

31.3

 

0,19

Pos�uguje si� j�zykiem symboli i wyra�e� algebraicznych (oblicza warto�� pr�dko�ci w ruchu jednostajnym)

 

Matematyka

Fizyka

 

34.4

 

0,18

Wykonuje obliczenia w r�nych sytuacjach praktycznych (wykonuje dzia�ania na liczbach i jednostkach)

 

Matematyka

trudne

0,20 � 0,49

7

0,32

 Wskazuje prawid�owo�ci w procesach, w funkcjonowaniu uk�ad�w i system�w (stosuje zintegrowana wiedze do obja�niania zale�no�ci zachodz�cych mi�dzy populacjami)

Biologia

 15

 0,46

 Wskazuje prawid�owo�ci w procesach, w funkcjonowaniu uk�ad�w i system�w � okre�la warunki jego wyst�powania (przyporz�dkowuje szeroko�� geograficzn� do opisanych zjawisk)

 Geografia

20

 0,31

Tworzy modele sytuacji problemowej (wskazuje uk�ad r�wna� spe�niony przez warto�ci poszukiwanych indeks�w)

Chemia

 25

0,37

 Odczytuje informacje przedstawione w formie tabeli (odczytuje z uk�adu okresowego w�a�ciwo�ci pierwiastka)

Chemia

 

26

1

0,49

Pos�uguje si� j�zykiem symboli i wyra�e� algebraicznych (oblicza mas� atomow� pierwiastka)

 

 

Chemia

26

2

0,47

Pos�uguje si� j�zykiem symboli i wyra�e� algebraicznych (odnajduje pierwiastek w uk�adzie okresowym)

29.1

0,39

Pos�uguje si� funkcjami � opisuje funkcje za pomoc� wzor�w (okre�la zale�no�� za pomoc� wzoru)

Matematyka

Fizyka

30

2

 

 0,21

 

 Stosuje techniki tw�rczego rozwi�zywania problem�w � kojarzy r�norodne fakty, obserwacje, wyniki do�wiadcze� i wyci�ga wnioski (okre�la czas � dzie� tygodnia i godzin� w danym punkcie Ziemi)

 Geografia

31

1

0,41

Pos�uguje si� j�zykiem symboli i wyra�e� algebraicznych (oblicza drog� jako d�ugo�� okr�gu)

Matematyka

Fizyka

 32

1

0,32

0,30

 Pos�uguje si� j�zykiem symboli i wyra�e� algebraicznych (stosuje wz�r na drog� w ruchu jednostajnym)

 Fizyka

2

0,27

 Pos�uguje si� j�zykiem symboli i wyra�e� algebraicznych (oblicza czas swobodnego spadku cia�a)

33

2

0,47

 

Wykonuje obliczenia w sytuacji praktycznej (wykonuje dzia�ania na liczbach i jednostkach)

Matematyka

34

1

0,29

0,36

Pos�uguje si� w�asno�ciami figur (stosuje twierdzenie Pitagorasa)

Matematyka

2

0,30

Pos�uguje si� w�asno�ciami figur (oblicza pola powierzchni ca�kowitej ostros�upa)

35

3

0,40

Tworzy i realizuje plan rozwi�zania (przeprowadza ci�g oblicze� wed�ug ustalonego planu)

Matematyka

35

4

0,40

Tworzy i realizuje plan rozwi�zania (przeprowadza ci�g oblicze� wed�ug ustalonego planu)

35

5

0,22

Opracowuje wyniki � przedstawia wyniki (przeprowadza ci�g oblicze� wed�ug ustalonego planu)

zadania umiarkowanie trudne  0,50 � 0,69:     9, 10, 17, 24, 27, 30.1, 31.2, 33.1,34.3,  35

�atwe

0,70 � 0,89

 1

0,81

 Wykonuje obliczenia w r�nych sytuacjach praktycznych � stosuje w praktyce w�asno�ci dzia�a� (por�wnuje liczby)

Matematyk

Geografia

2

0,82

 Wykonuje obliczenia w r�nych sytuacjach praktycznych � operuje procentami (zamiana procent na u�amek)

 Matematyka

4

0,88

 Wykonuje obliczenia w r�nych sytuacjach praktycznych � operuje procentami (oblicza r�nic� powierzchni kontynent�w)

 Matematyka

5

0,79

Stosuje terminy i poj�cia matematyczno � przyrodnicze  (czyta ze zrozumieniem tekst i wybiera ilustruj�cy go schemat)

 Biologia

6

0,83

Wskazuje prawid�owo�ci w procesach, w funkcjonowaniu uk�ad�w i system�w (okre�la rodzaj zale�no�ci mi�dzy populacjami)

Biologia

8

0,88

Analizuje informacje przedstawione w formie wykresu (analizuje piramid� wiekowa i p�ciow�)

Biologia

11

0,80

Odczytuje informacje z mapy (okre�la kierunki geograficzne)

Geografia

12

0,85

Operuje informacj� � przetwarza informacje (przyporz�dkowuje sk�ad gatunkowy drzew do okre�lonego rodzaju lasu) 

Biologia

Geografia

13

0,70

 Pos�uguje si� w�asno�ciami figur � oblicza miary figur przestrzennych (oblicza obj�to�� walca)

Matematyka

14

0,72

 Wykonuje obliczenia w r�nych sytuacjach praktycznych � operuje procentami (oblicza ile procent jednej liczy stanowi druga)

Matematyka

16

0,76

 Stosuje terminy i poj�cia matematyczno � przyrodnicze  (wskazuje cech� po�udnik�w)

Geografia

18

0,89

Operuje informacj� � por�wnuje informacje (por�wnuje w�a�ciwo�ci substancji na podstawie skali pH)

Chemia

19

0,87

Operuje informacj� � interpretuje informacje (okre�la odczyn substancji wg skali pH)

Chemia

21

0,82

Wykorzystuje zasady i prawa do obja�niania zjawisk (okre�la jasno�� �wiecenia �ar�wki na podstawie prawa Kirchhoffa)

Fizyka

22

0,75

Pos�uguje si� j�zykiem symboli i wyra�e� algebraicznych � zapisuje zwi�zki i procesy za pomoc� r�wna� (oblicza op�r obwodu na podstawie prawa Ohma)

Fizyka

23

0,86

 Operuje informacj� � analizuje informacje (okre�la w�a�ciwo�ci pierwiastk�w na podstawie szeregu aktywno�ci chemicznej metali)

Chemia

35.1

0,71

Analizuje sytuacj� problemow� � okre�la warto�ci dane i szukane (okre�la zale�no�ci miedzy wielko�ciami danymi i szukanymi)

Matematyka

35.2

0,83

Analizuje sytuacj� problemow� � okre�la warto�ci dane i szukane (okre�la zale�no�ci miedzy wielko�ciami danymi i szukanymi)

bardzo �atwe

0,90 - 1

3

0,90

Wykonuje obliczenia w r�nych sytuacjach praktycznych � operuje procentami (oblicza procent danej liczby)

Matematyka

28

0,97

Pos�uguje si� funkcjami � analizuje funkcje przedstawione w r�nej postaci i wyci�ga wnioski (oblicza warto�� funkcji liniowej)

Matematyka

 

 

 

XV.             Tabela zawiera wyniki uczni�w naszej szko�y w latach 2002, 2003, 2004 i 2005

 

Uwaga: R�nice rz�du 0,01 wynikaj� z przybli�e� 

 

1. Cz�� humanistyczna

 

wska�niki

2002

2003

 

2004

2005

Liczba uczni�w

169

208

183

192

�atwo�� zestawu

0,63

0,66

0,6

0,72

�atwo�� standardu

I

0,74

0,80

0,66

0,83

II

0,52

0,52

0,54

0,62

�rednia M

31,5

33

32

36,21

Modalna Mo

33, 35, 36

35

32

40

Mediana Me

33

34

31

38

Najwy�szy wynik

45

46

45

50

Najni�szy wynik

10

12

6

9

Rozst�p

35

34

39

42

 

 

 

 

 

 

Diagram przedstawia �atwo�� standard�w w naszej szkole w latach 2002, 2003, 2004 i 2005  - cz�� humanistyczna.

 

 

XVI. Tabela zawiera �atwo�ci zestawu i �atwo�ci standard�w uczni�w naszej szko�y na tle wojew�dztwa i gminy � cz�� humanistyczna.

 

rok

wska�niki

woj.

gmina

szko�a

 

2002

�atwo�� zestawu

0,62

0,64

0,63

�atwo�� standard�w

I

0,70

0,72

0,74

II

0,54

0,56

0,52

 

2003

�atwo�� zestawu

0,66

0,66

0,66

�atwo�� standard�w

I

0,79

0,80

0,80

II

0,52

0,52

0,52

 

2004

�atwo�� zestawu

0,56

0,57

0,60

�atwo�� standard�w

I

0,62

0,63

0,66

II

0,50

0,50

0,54

 

2005

�atwo�� zestawu

 0,67

 0,67

0,72

�atwo�� standard�w

I

0,76

0,78

0,83

II

0,54

0,56

0,62

 

 

Diagram �atwo�ci standardu I naszej szko�y na tle wojew�dztwa i gminy w latach 2002, 2003, 2004 i 2005 � cz�� humanistyczna.

 

Diagram �atwo�ci standardu II naszej szko�y na tle wojew�dztwa i gminy w latach 2002, 2003, 2004 i 2005 � cz�� humanistyczna.

 

 

 

Diagram �atwo�ci zestawu egzaminacyjnego dla uczni�w naszej szko�y na tle wojew�dztwa i gminy � cz�� humanistyczna.

 

 

2. Cz�� matematyczno - przyrodnicza

 

wska�niki

2002

2003

 

2004

 

2005

Liczba uczni�w

169

208

183

192

�atwo�� zestawu

0,55

0,6

0,53

0,58

�atwo�� standardu

I

0,71

0,65

0,59

0,63

II

0,68

0,56

0,77

0,71

III

0,56

0,48

0,60

0,49

IV

0,26

0,37

0,44

0,45

�rednia M

27,5

30

26,6

28,82

Modalna Mo

26

38

18, 25, 26

18, 29, 31

Mediana Me

28

34,5

26

29

Najwy�szy wynik

45

50

50

50

Najni�szy wynik

10

8

5

6

Rozst�p

35

42

45

45

Diagram przedstawia �atwo�� standard�w w naszej szkole w latach 2002, 2003, 2004 i 2005  - cz�� matematyczno � przyrodnicza.

 

Tabela zawiera �atwo�ci zestawu i �atwo�ci standard�w uczni�w naszej szko�y na tle wojew�dztwa i gminy � cz�� matematyczno � przyrodnicza.

 

rok

wska�niki

woj.

gmina

szko�a

 

 

2002

�atwo�� zestawu

0,52

0,55

0,55

 

�atwo�� standard�w

I

0,61

0,66

0,71

II

0,65

0,67

0,68

III

0,52

0,54

0,56

IV

0,29

0,31

0,26

 

 

2003

�atwo�� zestawu

0,49

0,56

0,60

 

�atwo�� standard�w

I

0,49

0,56

0,59

II

0,70

0,75

0,77

III

0,48

0,54

0,60

IV

0,28

0,37

0,44

 

 

2004

�atwo�� zestawu

0,46

0,49

0,52

 

�atwo�� standard�w

I

0,57

0,61

0,65

II

0,51

0,54

0,56

III

0,45

0,46

0,48

IV

0,30

0,33

0,37

 

 

2005

�atwo�� zestawu

0,47

0,51

0,57

 

�atwo�� standard�w

I

0,52

0,55

0,63

II

0,63

0,66

0,71

III

0,39

0,42

0,49

IV

0,35

0,40

0,45

 

Diagram �atwo�ci standardu I naszej szko�y na tle wojew�dztwa i gminy w latach 2002, 2003, 2004 i 2005 � cz�� matematyczno � przyrodnicza.

 

 

 

 

Diagram �atwo�ci standardu II naszej szko�y na tle wojew�dztwa i gminy w latach 2002, 2003, 2004 i 2005 � cz�� matematyczno � przyrodnicza.

Diagram �atwo�ci standardu III naszej szko�y na tle wojew�dztwa i gminy w latach 2002, 2003, 2004 i 2005 � cz�� matematyczno � przyrodnicza.

 

 

Diagram �atwo�ci standardu IV naszej szko�y na tle wojew�dztwa i gminy w latach 2002, 2003, 2004 i 2005 � cz�� matematyczno � przyrodnicza.

 

Diagram �atwo�ci zestawu egzaminacyjnego uczni�w naszej szko�y na tle wojew�dztwa i gminy � cz�� matematyczno � przyrodnicza.

 

 

XVII. Tabela zawiera standardy obj�te planem naprawczym w roku szkolnym 2004/2005 oraz �atwo�ci standard�w uczni�w naszej szko�y w roku 2004 i 2005.

 

cz�� humanistyczna

 

 

Standard obj�ty planem naprawczym

w roku szk. 2004/05

 

Przedmioty, na kt�rych g��wnie realizowano plan naprawczy danego standardu

 
�atwo�ci standard�w

 

2004

 

2005

 

 

I   Czytanie i odbi�r tekst�w kultury

 

I.1.

Czyta teksty kultury

 

historia

 

0,70

 

0,84

 

I.6

Dostrzega i analizuje konteksty niezb�dne do interpretacji tekst�w

 

j. polski

historia

plastyka

muzyka

religia

 

 

0,55

 

0,77

 

 

II. Tworzenie w�asnego tekstu

 

II.1

Buduje wypowiedzi poprawne pod wzgl�dem j�zykowym i stylistycznym w r�nych formach

 

j. polski

historia i WOS

j. obcy

plastyka

muzyka

religia

 

 

0,30

 

0,35

 

II. 5

Formu�uje, porz�dkuje i warto�ciuje argumenty uzasadniaj�ce stanowisko w�asne lub cudze

 

historia

i WOS

plastyka

muzyka

religia

 

0,51

 

0,31

 

II.6

Analizuje, por�wnuje, porz�dkuje i syntetyzuje zawarte                                              w tekstach kultury

 

historia i WOS

j. obcy

plastyka

muzyka

religia

 

 

0,58

 

0,73

II. 7

Dokonuje celowych operacji na tek�cie

j. polski

j. obcy

 

0,46

 

0,41

II.8

Wypowiada si� na temat zwi�zk�w mi�dzy kultur� rodzim� a innymi kr�gami kulturowymi

 

j. polski

plastyka

 

0,27

 

Zakres nie badany

 

 

cz�� matematyczno � przyrodnicza

 

 

Standard obj�ty planem naprawczym

w roku szk. 2004/05

 

 

Przedmioty, na kt�rych g��wnie realizowano plan naprawczy danego standardu

 

�atwo�ci standard�w

 

I Umiej�tne stosowanie termin�w,  poj�� i procedur  z zakresu przedmiot�w  matematyczno � przyrodniczych niezb�dnych w praktyce

�yciowej i dalszym kszta�ceniu

I.1.

Stosuje terminy i poj�cia matematyczno - przyrodnicze

 

matematyka

fizyka

chemia

biologia

 

 

0,66

 

0,77

I.2

Wykonuje obliczenia w r�nych sytuacjach praktycznych

 

geografia

matematyka

fizyka

chemia

technika

 

 

0,67

 

0,67

I.3

Pos�uguje si� w�asno�ciami figur

 

matematyka

0,52

0,47

 

II. Wyszukiwanie i stosowanie informacji

II.1

Odczytuje informacje

 

informatyka

 

0,60

0,58

II.2

Operuje informacj�

 

matematyka

fizyka

chemia

biologia

geografia

technika

 

 

0,57

 

0,75

 

III. Wskazywanie i opisywanie fakt�w, zwi�zk�w i zale�no�ci w szczeg�lno�ci przyczynowo � skutkowych, funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych

III.1

wskazuje prawid�owo�ci w procesach, w funkcjonowaniu uk�ad�w i system�w

 

fizyka

chemia

geografia

 

0,59

 

0,61

III.2

Pos�uguje si� j�zykiem symboli i wyra�e� algebraicznych

 

matematyka

fizyka

chemia

geografia

 

 

0,41

 

0,48

III.3

Pos�uguje si� funkcjami

 

Matematyka

 

Zakres nie badany

Zakres nie badany

III.4

stosuje zintegrowan� wiedz� do obja�niania zjawisk przyrodniczych

 

fizyka

biologia

geografia

kultura fizyczna

 

 

0,36

 

Zakres nie badany

 

IV. Stosowanie zintegrowanej wiedzy i umiej�tno�ci do rozwi�zywania problem�w

IV.1

stosuje techniki tw�rczego rozwi�zywania problem�w

 

biologia

chemia

 

Zakres nie badany

 

0,36

IV.2

analizuje sytuacj� problemow�

 

matematyka

fizyka

biologia

geografia

 

 

0,41

 

0,77

IV.3

tworzy modele sytuacji problemowej

 

biologia

Zakres nie badany

 

0,31

IV.4

tworzy i realizuje plan rozwi�zania

 

matematyka

fizyka

biologia

geografia

 

 

0,34

 

0,40

IV.5

opracowuje wyniki

 

matematyka

biologia

informatyka

 

 

Zakres nie badany

 

0,22

 

 

 

Diagram przedstawia standardy obj�te planem naprawczym w roku szk. 2004/05 - cz�� humanistyczna - por�wnanie �atwo�ci standard�w w roku 2004 i 2005

 

 

Diagram przedstawia standardy obj�te planem naprawczym w roku szk. 2004/05 - cz�� matematyczno - przyrodnicza - por�wnanie �atwo�ci standard�w w roku 2004 i 2005