Comenius – Gimnazjum Wróć »

Projekt Comenius – “You are what you eat”
w naszym gimnazjum!

Projekt pt.: „Jesteś tym, co jesz” pomiędzy szkołami: polską, rumuńską, estońską, bułgarską, turecką i belgijską zaplanowany został na dwa lata. Nasze gimnazjum pełni bardzo ważną rolę koordynatora tego przedsięwzięcia.
Uczniowie, którzy wezmą w nim udział, porównają oferty żywieniowe w swoich placówkach, przeprowadzą ankiety badające nawyki żywieniowe, nabędą wiedzę z zakresu zdrowego odżywiania, biorąc udział w spotkaniach z dietetykami, nawiążą również kontakty z biologami, chemikami, ekologami, a zdobyte informacje umieszczą na wspólnej stronie internetowej.

Opracowany zostanie business plan wprowadzenia na teren szkół zdrowej żywności produkowanej i rozprowadzanej przez uczniów w szkolnym sklepiku. Ponadto uczniowie będą wymieniali się przepisami w celu stworzenia wspólnej książki kucharskiej, a w trakcie wizyt w szkołach partnerskich planowane jest wspólne przygotowywanie posiłków i dekorowanie stołu w typowy dla danego kraju sposób, wymiana przepisów, pozalekcyjne zajęcia z języka angielskiego oraz multimedialne prezentacje z realizacji projektu. Uczniowie przeprowadzą akcje promujące zdrową żywność oraz wspólny happening uświadamiający wpływ odżywania na nasze zdrowie. Do tego wydarzenia przygotują się w czasie warsztatów z zakresu emisji głosu, ruchu scenicznego oraz pisania scenariuszy. Nauczą się także świadomego robienia zakupów oraz samodzielnego przygotowywania pełnowartościowego posiłku

szczegóły…

WIZYTA W RUMUNII

Kolejnym krokiem realizacji projektu Comenius COM-10-PM-207-DJ-PL „YOU ARE WHAT YOU EAT” była wizyta w Rumunii. Wyruszyliśmy o godzinie 6:00 i po podróży busem, locie samolotem oraz kolejnej podróży busikiem, dotarliśmy na miejsce o godzinie 23.00 czasu lokalnego.
Pierwszego dnia pojechaliśmy do naszej szkoły partnerskiej w Tălpaş. Na miejscu zostaliśmy przywitani chlebem i solą przez uczniów w tradycyjnych strojach rumuńskich. Po zwiedzeniu maleńkiej szkoły zaprezentowany został program artystyczny. Uczniowie szkoły przedstawili tradycyjne tańce, a po ich występie zatańczyła jeszcze profesjonalna grupa tancerzy zwanych Căluşari. Potem przedstawiono prezentację na temat zwyczajów żywieniowych we wszystkich krajach partnerskich.
Ze szkoły zabrano nas na lunch na świeżym powietrzu. Nauczyciele szkoły partnerskiej przygotowali tradycyjne potrawy rumuńskie między innymi: mici (podłużne klopsiki smażone na grillu) oraz sarmale (przypominające malutkie gołąbki).
Po południu odbyło się spotkanie koordynatorów projektu, na którym prezentowaliśmy business plan stoiska ze zdrową żywnością w naszych szkołach. Różnorodne pomysły pozwoliły nam na udoskonalenie własnych planów.
Wieczorem zostaliśmy zaproszeni na kolację do restauracji Galaxy. Oprócz przepysznej rumuńskiej kuchni mogliśmy spróbować swoich sił w tradycyjnych tańcach rumuńskich. Nie była to łatwa sprawa, ale nasze uczennice bardzo szybko pojęły układ kroków i bawiły się świetnie razem z ich rówieśnikami z krajów partnerskich.
Środa była dniem w podróży. Zwiedziliśmy Horezu, miejscowość słynącą z tradycyjnej ceramiki. W Horezu odwiedziliśmy także przepiękny klasztor prawosławny założony pod koniec XVII wieku. Mogliśmy zobaczyć jak bardzo różnią się kościoły prawosławne od katolickich. Po drodze do Vâlcea podziwialiśmy rosnące kamienie – zjawisko unikalne na skalę światową. Kamienie zwane trovants rosną kilka milimetrów na rok. W Vâlcea uczniowie mieli czas na lunch. Ich zadaniem było wybrać jak najzdrowszy zestaw, a ich wybór miał być potem oceniony przez koordynatora. Po powrocie do hotelu mieliśmy spotkanie koordynatorów, na którym ustalaliśmy szczegóły związane z kolejnymi wizytami i kolejnymi krokami projektu. Wieczorem podczas kolacji uczniowie brali udział w quizie „Eating smart when eating out”, a potem znów był czas na rumuńskie tańce.
W czwartek zwiedzaliśmy miejscowość, w której mieszkaliśmy – Craiova. Odwiedziliśmy muzeum regionalne Casa Banei oraz największą cerkiew prawosławną w mieście. Spacerowaliśmy po jednym z największych parków naturalnych w tej części Europy. W parku każda grupa uczniów brała udział w quizie „Physical exercises combined with healthy diet.” Wieczorem zostały wręczone dyplomy za konkursy. Najlepszy wynik w konkursie o wyborze zdrowego jedzenia, gdy jemy poza domem, uzyskała nasza uczennica Dominika Wołoszyn. Natomiast w konkursie na temat łączenia zdrowego odżywiania z aktywnością fizyczną najlepsi okazali się Belgowie.
Piątek był czasem pożegnań. Rano wyjechaliśmy do Bukaresztu, skąd po kolei odlatywaliśmy do domu. Pożegnania były długie i trudne, ponieważ wszyscy bardzo dobrze się bawili. Urzekła nas gościnność naszych rumuńskich gospodarzy. Claudia Nicolae i Alina Băltăreţu zadbały o to, żeby każdy czuł się jak u siebie.

WIZYTA W ESTONII

W dniach od 24 do 28 września 2011 grupa uczniów i nauczycieli Gimnazjum nr 1 w ZS nr 2 wzięła udział w podróży do jednego z pięciu krajów partnerskich naszego projektu, Estonii. Oprócz nas i oczywiście gospodarza, czyli Estonii w spotkaniu uczestniczyli koordynatorzy z Belgii, Bułgarii, Rumunii i Turcji. W trakcie przeanalizowano dotychczas zrealizowane etapy projektu, porównano metody pracy, wymieniono doświadczenia i zaplanowano dalsze działania. Spotkanie to stworzyło również doskonałą okazję do poznawania i doskonalenia znajomości języka obcego, zapoznania się ze sposobem funkcjonowania szkoły w Estonii poprzez udział w zajęciach dydaktycznych, zgłębienia estońskiej kultury i obyczajów, nawiązania nowych przyjaźni oraz zwiedzenia ciekawych miejsc.
Wizytę rozpoczęliśmy od zakwaterowania  u estońskich rodzin. Dzięki ich gościnności nasi uczniowie oraz młodzież z krajów partnerskich spędziła w Estonii cudowne chwile. Kolejny etap wizyty miał miejsce w budynku gimnazjum w maleńkiej miejscowości o nazwie Kaiu. Tutaj goście uczestniczyli w uroczystości oficjalnego powitania, która odbyła się w szkolnej auli. Gospodarze zaprezentowali bardzo bogaty program artystyczny z udziałem większości uczniów i nauczycieli szkoły. Po zakończeniu spotkania goście zaproszeni zostali do zwiedzenia szkoły i sąsiedniego przedszkola, w czasie którego poznali estoński systemem edukacji. Po tej wizycie wszyscy uczestnicy projektu udali się na spacer po miasteczku i poznali jego atrakcje. Po wspólnym spacerze i krótkiej przerwie na lunch koordynatorzy udali się na spotkanie organizacyjne, natomiast uczniowie ze szkół partnerskich wraz z towarzyszącymi im uczniami naszego gimnazjum spotkali się w jednej z sal lekcyjnych, gdzie wspólnie rozwiązywali quiz nawiązujący do przewodniej tematyki naszego projektu-zdrowego odżywiania.
Kolejny dzień, mający na celu integrację partnerów i doskonalenie kompetencji językowych uczniów, spędziliśmy na wycieczce do Talina. Ten wspólny wyjazd dostarczył nam niezapomnianych wrażeń. Czwarty dzień wizyty okazał się niemniej atrakcyjny. Wszyscy uczestnicy projektu odwiedzili w tym dniu szkołę zawodową w Kethna ( Kethna Economy and Technology School), kształcącą estońskich uczniów w wielu kierunkach poprzez: kucharza, kelnera, obsługę hotelu, operatora maszyn, kierowcę, budowlańca, stolarza i wielu innych. Po wizycie w tej szkole czekała nas kolejna niespodzianka w postaci wizyty w Rapla Vesiroosi Gymnasium. To co zobaczyliśmy tutaj, przeszło nasze najśmielsze wyobrażenia o współczesnej szkole! Jest to bardzo nowoczesna szkoła, która stanowi zapewne unikat w skali Europy. Zaskoczyły nas nowoczesne rozwiązania architektoniczne, ogromna funkcjonalność pomieszczeń, nowoczesna, pełnowymiarowa, olimpijska hala sportowa oraz doskonale wyposażone pracownie  do zajęć technicznych i artystycznych, a wśród nich: profesjonalne studio nagrań, pracownia krawiecka, stolarska, garncarska i gastronomiczna. Po zwiedzeniu szkoły mieliśmy także okazję zwiedzić samą miejscowość i nacieszyć się widokami jakże innymi od naszych.
Kolejnym etapem wizyty było odwiedzenie  skansenu w Eeru Korts i poznanie estońskich ludowych obyczajów i tradycji. W tym miejscu poczuliśmy się tak, jakby nas ktoś przeniósł w odległą epokę! Dzień zakończyliśmy kolejnym roboczym spotkaniem w szkole. Tutaj koordynatorzy z krajów partnerskich dokonali podsumowania i ewaluacji wszystkich podjętych działań w ramach wizyty w Estonii, natomiast uczniowie wspólnie rozwiązali kolejny quiz nawiązujący do idei projektu.
Ostatni dzień naszego pobytu w Estonii zakończył się udziałem uczniów w zajęciach lekcyjnych oraz pisemnym podsumowaniem wrażeń z wizyty. Po tych działaniach przyszło nam się rozstać z naszymi estońskimi gospodarzami. Czułościom, uściskom, podziękowaniom i łzom nie było końca.

WIZYTA W BUŁGARII

Tym razem Comeniusowe ścieżki zaprowadziły młodzież z Gimnazjum nr 1 w Wodzisławiu Śl. do bułgarskiej Satovchy – maleńkiej górskiej miejscowości, która przywitała ich nie tylko przepiękną przyrodą, ale przede wszystkim niezwykłą życzliwością i gościnnością tamtejszych mieszkańców. Uczniowie na czas pobytu, czyli od 23.10 do 28.10.2011 r. zamieszkali u rodzin uczniów biorących udział w projekcie, dzięki czemu mieli wspaniałą okazję udoskonalić umiejętności językowe, poznać kulturę i realia życia swoich rówieśników.
Pierwszego dnia, po długiej podróży, czasu wystarczyło już tylko na poznanie gospodarzy i odpoczynek, za to następnego wszyscy uczestnicy, czyli uczniowie oraz opiekunowie z Polski, Turcji, Estonii, Belgii i Rumunii spotkali się w szkole z Satovchy, gdzie czekali na nas miejscowi nauczyciele i uczniowie, którzy zaprezentowali piękny program artystyczny pełen cudownego bułgarskiego folkloru. Później uczniowie udali się na zajęcia, a nauczycielom zaprezentowano szkołę oraz specyfikę tamtejszego systemu nauczania. Aby przybliżyć gościom historię miejsca, w którym się spotkaliśmy, zaproszono wszystkich do miejscowego muzeum, którego zbiory wywołały ogromne zainteresowanie. Urodę regionu podziwialiśmy w czasie wyprawy do niezwykłej jaskini w miejscowości Jagodinska. Dla uczniów ta przygoda zakończyła intensywny dzień, zaś nauczyciele spotkali się jeszcze, by przeanalizować realizację zadań projektu i zaplanować kolejne działania.
Drugi dzień wypełniła długa droga do miejscowości Plovdiv. Po drodze mogliśmy zobaczyć wspaniałe jezioro Dospat oraz w Velingradzie,  odwiedzić gastronomiczną szkołę zawodową Aleko Konstantionov.
Następny dzień rozpoczęliśmy od ponownego spotkania w szkole w Satovchy, gdzie odbyły się warsztaty kulinarne dla uczniów, dzięki którym sposób przyrządzenia sałatki szopskiej nie stanowi już żadnej tajemnicy. Po wykonanej pracy wszyscy razem poznawaliśmy lepiej goszczącą nas miejscowość, a następnie wyjechaliśmy do Ognyanova, które słynie z wód mineralnych oraz do Delcheva, gdzie odwiedziliśmy muzeum Etnograficzno – Historyczne.
I te wydarzenia zakończyły nasz pobyt w pięknej Bułgarii. Ostatniego dnia zatrzymaliśmy się w Sofii, by później udać się już na lotnisko, które stało się miejscem czułych pożegnań. Koniec bywa też początkiem – nowych przyjaźni, pasji, marzeń… W naszej pamięci ten wyjazd pozostanie wspaniałą przygodą, która w każdym przetrwa bardzo, bardzo długo!

Wizyta w Belgii

Ostatnim wydarzeniem zamykającym realizację dwuletniego projektu Comenius pt. „Jesteś tym, co jesz” była wizyta uczniów klasy II f z Gimnazjum nr 1 w Wodzisławiu Śl. (Ismeny Kiełkowskiej, Patryka Kani  i Tomasza Jury) oraz nauczycieli (Katarzyny Horwacik- głównego koordynatora projektu i Piotra Dylicha-nauczyciela j. angielskiego) w Belgii. W wizycie wzięli udział wszyscy koordynatorzy szkół partnerskich z Bułgarii, Estonii, Rumunii, Turcji, Belgii i Polski.  Spotkanie odbyło się  w miejscowości Waregem, w której mieści się szkoła organizatora naszego ostatniego projektowego spotkania. Celem mityngu była analiza działań podjętych w czasie realizacji projektu, zaprezentowanie osiągnięć, sprawozdań z powierzonych zadań, zebranie informacji potrzebnych do sporządzenia raportu końcowego projektu oraz zaprezentowanie produktów, jakie powstały w czasie jego trwania. Oprócz działań związanych bezpośrednio z realizacją projektu, belgijska strona zaproponowała bardzo ciekawy i wypełniony mnóstwem atrakcji program pobytu.  Wszyscy obecni w Waregem uczestnicy, zarówno uczniowie jak i koordynatorzy, mieli okazję przyjrzeć się z bliska, jak funkcjonuje szkoła w Belgii, jakie są podobieństwa i różnice w systemach edukacji krajów partnerskich, jak wygląda życie rodzinne i obyczaje panujące w belgijskich domach, w których mieszkali nasi uczniowie oraz zwiedzić zabytkowe miejsca, poznając tym samym kulturę i dziedzictwo narodowe Belgów.
W pierwszym dniu pobytu, po oficjalnym powitaniu przez dyrekcję szkoły i belgijskiego koordynatora projektu, wzięliśmy udział w programie przygotowanym przez uczniów tamtejszej szkoły. Zaprezentowali oni pomysły, jakie wykorzystali przy realizacji naszego projektu podejmującego temat zdrowego stylu życia i odżywiania. Mogliśmy obejrzeć m.in. krótkie scenki rodzajowe, przykłady reklam promujących zdrowy tryb życia, wziąć udział w konkursie na zdrową potrawę i napój oraz w tzw. „Tutti Frutti Day”. Warto zaznaczyć, że nasi uczniowie zajęli w konkursie na zdrową potrawę pierwsze miejsce! Kolejną częścią programu było zwiedzanie ogromnego kompleksu budynków szkoły goszczącej, spacer z przewodnikiem po mieście, spotkanie z władzami miasta i wspólna kolacja.
Drugi dzień rozpoczął się wycieczką do historycznego miasta Bruges. Belgijscy koordynatorzy projektu wcielili się w rolę przewodników i pokazali nam największe atrakcje tego pięknego i pełnego historycznych budowli miejsca. Po powrocie uczniowie spędzili jeszcze czas ze swoimi kolegami, a koordynatorzy wzięli udział w roboczym spotkaniu podsumowującym projekt.
Dzień trzeci dostarczył nam kolejną porcję niesamowitych wrażeń.  W drodze do pięknego historycznego miasta o nazwie Ghent udaliśmy się na biofarmę, miejsce naprawdę wyjątkowe, gdzie poznaliśmy zasady funkcjonowania ekologicznego gospodarstwa, zwiedziliśmy farmę, zapoznaliśmy się z procesami produkcji ekologicznej żywności oraz mieliśmy okazję do jej degustacji. Po tych kulinarnych i dydaktycznych doświadczeniach udaliśmy się do celu naszej podróży, Ghentu. Tutaj w towarzystwie licencjonowanych przewodników zwiedziliśmy miasto oraz odbyliśmy kulinarny spacer, racząc się specjałami lokalnej kuchni.
Po powrocie do Waregem cała grupa została zaproszona na wieczorne spotkanie, na którym prezentowała tańce i zabawy narodowe swoich krajów. Każdy mógł nauczyć się kroków tańca ludowego i wziąć udział we wspólnej zabawie. Po zakończeniu tej części wieczoru nastąpił czas pożegnań. Uściskom, podziękowaniom i łzom nie było końca.
Ostatni dzień pobytu był zarazem dniem naszego wyjazdu. Uczestnicy spotkania w towarzystwie belgijskich kolegów udali się do Brukseli, w której gospodarze zaplanowali m.in. zwiedzanie „Atomium”. Niestety polska grupa ze względu na wczesny wylot, w tej atrakcji nie wzięła już udziału.
Projekt pozwolił nam nie tylko osiągnąć założone cele edukacyjne, ale także nawiązać nowe trwałe przyjaźnie, zdobyć ciekawe doświadczenia, poszerzyć wiedzę o świecie i zmotywować do podejmowania kolejnych działań.

DZIEŃ ZDROWEJ ŻYWNOŚCI

Dobiega końca nasz projekt Comenius realizowany w roku szkolnym 2010-2012 pt. „Jesteś tym co jesz”. Właśnie wspólnie z uczniami naszej szkoły zrealizowaliśmy ostatnie z zadań projektu, a mianowicie promocję zdrowej żywności wśród mieszkańców naszego miasta.
Uczniowie przed przystąpieniem do tego zadania musieli najpierw zredagować ulotkę promującą zasady zdrowego odżywiania umieszczając w niej m.in. piramidę zdrowego odżywiania, dziesięć głównych zasad dotyczących zarówno żywienia, jak i zdrowego trybu życia oraz przykładowe przepisy na zdrowe potrawy.  Ogłoszono konkurs na najlepszy pomysł i zwycięska broszura posłużyła nam do promocji zdrowia.
Następnie pod opieką koordynatora projektu grupa uczniów wzięła udział w zakupach zdrowej żywności tj.  owoców, soków i zdrowych przekąsek, które wraz ze zwycięską ulotką znalazły się na ulicznym straganie. Uczniowie ubrani w koszulki projektu Comenius we wtorek tj. 05.06.2012  promowali zdrowy tryb życia poprzez propagowanie zdrowej diety, rozdając mieszkańcom naszego miasta ulotki z dołączonymi do nich zdrowymi przekąskami.
Mamy nadzieję, że zadanie to było nie tylko okazją do dobrej zabawy, ale przede wszystkim uświadomiło zarówno uczestnikom projektu, czyli uczniom naszej szkoły i jak naszemu społeczeństwu, jak istotnym elementem zdrowia jest właściwie zbilansowana dieta, i że wprowadzenie jej w życie wcale nie jest takie trudne

Koordynatorzy projektu: Katarzyna Horwacik, Piotr Dylich

RAPORT

Przejdź do paska narzędzi